Att tillhöra är en stark drivkraft

23 april, 2011 § 1 kommentar

Nuförtiden tänker jag ofta kring de olika kulturella inslag (svenska, tjecko-slovakiska, mauritiska, franska) som idag är ganska självklara delar av min egen identitet. Jag minns tiden väl när mina egna stereotypiska kategoriseringar utmanades och jag var igång med att göra nya psykologiska erfarenheter. Jag upplevde ofta saker som inkonsekventa och motsägelsefulla istället för komplementära. Så var mina första år i Sverige.

En grundläggande mänsklig egenskap är sökandet efter tillhörighet. Det var en stark drivkraft under mina första år i Sverige. Jag ville tillhöra! Jag ville tillhöra den stora majoriteten. Jag ville helst vara som alla andra, jag ville inte avvika. Under många år lyckades jag även med att trycka mina andra kulturella tillhörigheter ner i djupet. I min egen föreställningsvärld fanns det ingen möjlighet att kunna tillhöra båda två eller flera kulturer samtidigt. Mina egna kategorier var lika stela som dem jag upplevde i den nya kulturen.

Min egen kulturella anpassning krävde en försoning inom mig.  En försoning som utmanar förväntningar, både mina egna och dem i majoritetskulturen. Och så efter många år ”försonades” jag med att tillhöra både och eller alla mina kulturer, att vara både svensk och östeuropé. Så idag är jag alltså inte svensk, inte tjecko-slovak, idag är jag först och främst det som uppstod i gränsområdet mellan dessa två kulturer. Jag är en svensk östeuropé. Och hur de andra kulturella inslagen kom in i min kulturella identitet kommer jag att skriva om senare.

§ Ett svar till Att tillhöra är en stark drivkraft

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Att tillhöra är en stark drivkraftEvas perspektiv.

Meta