Varför vill jag ge ut ”Utresetillstånd” själv?

21 oktober, 2011 § Lämna en kommentar

För några år sedan besökte jag Sydstaterna i USA. Det är inte själva resan jag vill skriva om i detta inlägg utan om ett litet ögonblick på en oansenlig ”book shop” i Houston. Vi går in, jag och min sambo, jag mot de montrar där jag tror mig finna något, han mot sina. Inom några sekunder, ett ögonblick skulle jag vilja säga, håller jag A Border Passage av Leila Ahmed i min hand. Det var titeln på bokens rygg som jag såg först. Den tilltalade mig, det var där det började! Den gjorde nästan mer än tilltalade, det uppstod en relation, jag blev helt enkelt fångad. När jag sedan vidare betraktade bilden på omslaget, en ung kvinna i en heltäckande svart slöja i en orientalisk miljö, växte min nyfikenhet på boken ännu mer. Till slut vände jag boken och läste baksidestexten.

”In language that vividly evokes the lush summers of Cairo and the stark beauty of the Arabian Desert, Leila Ahmed tells the story of her life. This moving memoir begins with her Egyptian childhood amid the rich tradition of Islamic women, and ends with her longing to understand and to come to terms with her own identity as a feminist living in America. Through the turmoil, she searches to define herself–as a woman, a Muslim, an Egyptian, and an Arab.”

Det jag skriver om här ovan tog verkligen bara ett ögonblick och i nästa står jag redan vid kassan och betalar. Boken är min! Jag håller den i min hand, känner på den, och trots att jag inte har läst den än känner jag att min värld redan håller på att ”laddas av den”, kanske av det som jag tror kommer att stilla min hunger efter att mina sinnen redan blivit starkt stimulerade.

Jag skriver om boken A Border Passage för att jag vill lyfta fram det ”personliga mötet”, kompatibilitet mellan mig och boken, kanske till och med bokens författare. Jag är säker på att många av er skulle kunna beskriva era personliga upplevelser, möten med böcker, författare, litteratur etc som är lika starka, viktiga, intressanta.

Och nu, äntligen, tillbaka till frågan i rubriken, ”Varför vill jag ge ut Utresetillstånd själv?” Egentligen är jag inte riktig säker i denna stund om jag har något bra svar på frågan. Jag vill gå tillbaka till det personliga möte som jag själv upplevde med A Border Passage. Och jag ska vara ärlig, för visst drömmer jag om att min bok kanske också kan ge upphov till ett eller flera sådana möten som jag själv upplevde. Och om det nu skulle bli så, då vill jag att varje sådant möte uppfylls av det personliga jag har att säga med förhoppning att du vill läsa den.

Jag har skrivit, umgåtts med texten länge, jag har utvecklats tack vare den, jag sätter mina spår i omslaget, jag publicerar den på mitt eget förlag. Boken är JAG! Nej, jag vill helt enkelt inte släppa den halvvägs! Jag vill inte att någon annan ska ta över den! Jag vill helt enkelt att boken ska vara ”hemmagjord”, precis som en stickad kofta eller en skräddarsydd klänning. Det ska synas att det är jag! Det är det jag vill!

Jag tror att det helt enkelt handlar om en omstrukturering som pågår överallt i samhället, på alla nivåer. Och istället för att vända sig till en förläggare som kommer att släta till det, precis DET som är det UNIKA har vi idag möjlighet att visa upp oss, vända oss direkt till dem som finner oss kompatibla, ”strömförande”, energigivande. För är det inte det som kännetecknar dagens värld?

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Varför vill jag ge ut ”Utresetillstånd” själv?Evas perspektiv.

Meta