Mitt hem, min borg, del I

20 november, 2011 § Lämna en kommentar

Jag gillar att bläddra igenom bostadsbilagan varje fredag morgon. Det är många som fascineras av boende och de många olika sätt vi bor på.

För min egen del försöker jag komma åt, precis när jag skriver dessa rader, varför jag är  så ofta upptagen av tankar runtom boende. Jag har bestämt mig för att undersöka saken här på min blogg genom att gå igenom de hem jag har bott i och vad de har betytt för mig.  Detta inlägg har jag tänkt på i några dagar. Jag minns att jag fick syn på huset där jag bodde som liten i en mapp med bilder från sommarens semester på landsbygden i centrala Slovakien där jag växte upp. Ja, det var så det började. Minnena från uppväxten bara översvämmade mig när jag såg huset!

Början i byns äldsta kärna. Det allra första huset jag bodde i som liten finns inte längre kvar. Jag minns hur förfallet det var när jag såg det för sista gången för bara några år sedan. Nu är huset borta. Huset fanns i den äldsta kärnan i byn, alldeles granne med kyrkan ovan. Härifrån kommer mina tidigaste minnen.

Trygghet i farmors hus. Jag var fortfarande liten när mina föräldrar tog över farmors hus. Pappa renoverade huset och vi flyttade in. Farmor bodde också kvar,  i en separat del av huset. Det såg lite annorlunda ut då än här på denna bild. Tillbyggnaden på sidan fanns inte när vi bodde i huset. Det var en mycket trygg period i mitt liv.

Föräldrarnas livsprojekt. Några år senare bestämde mina föräldrar sig för att bygga ett nytt, alldeles eget hus i en annan del av byn, närmare mormors hus. Resultatet blev ett typiskt ”kommunistiskt” hus, bilden här till vänster. Vi flyttade in när jag var mitt i tonåren. Tills idag är jag stolt över mina föräldrars verk! För det är det jag minns, det var som ett livsprojekt för mina föräldrar. Mamma är över åttio och bor fortfarande kvar i huset! Det är det här huset jag lämnade när jag flyttade från mitt hemland. Huset symboliserar för mig ”att vara på väg därifrån” med drömmen om mitt eget livsprojekt i bagaget. Det är så jag minns det.

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Mitt hem, min borg, del IEvas perspektiv.

Meta