(D)yster forskningsdans

3 december, 2011 § Lämna en kommentar

Förra veckan belyste Fredrik Söderling i DN Kultur (finns tyvärr inte tillgänglig på nätet) problemet att svenska universitet och högskolor inte tar tredje uppgiften på allvar, vilket jag kommenterade i ett tidigare inlägg. För några år sedan fick jag som nydisputerad ett ganska stort forskningsanslag. Tills idag minns jag det ansvar jag kände och alla frågor som dök upp i mitt huvud. Mitt forskningsprojekt såg jag aldrig som avgränsat från resten av samhället. Tvärtom var det relaterat till ett mycket aktuellt samhällsproblem. Tyvärr kommer många viktiga forskningsrön aldrig till allmänhetens kännedom eftersom uppgiften att informera om sin forskning och samverka med det omgivande samhället inte prioriteras. Idag (3/12-2011) tog Hanna Fahl upp samma problematik i DN Kultur fast ur en lite mer skruvad vinkel: Utmana ­elitismen i den slutna forskar­världen med ett par danssteg. Krönikan innehåller många träffsäkra poänger med en personlig touch. På slutet tar hon upp ännu ett brännande problem i den akademiska världen, nämligen den stora bristen på jämställdhet. Jag lämnar er med hennes slutord som formligen vibrerar av undertryckt vrede och indignation:

På min systers disputationsmiddag brast jag för övrigt själv ut i dans. Det var efter att den tionde manliga talaren inlett sitt anförande med att häpet och storögt påpeka att min syster lyckats kombinera barn med forskning. Min dans var en kreativ tolkning i balettform av ett vansinnesutbrott som betydde ”håll din gubbkäft och fundera lite över det faktum att du själv uppen­bart inte tyckt att det var något som helst problem att kombinera dina barn med din professur och vad detta säger om forskarvärldens extremt förlegade syn på jämställdhet”. Nej, jag ljög, det gjorde jag inte. Men jag önskar att jag hade.

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande (D)yster forskningsdansEvas perspektiv.

Meta