Mitt hem, min borg del II

5 december, 2011 § Lämna en kommentar

I detta inlägg fortsätter jag undersökningen om mina olika hem och vad de har betytt för mig. Jag lämnar mitt hemland, jag lämnar föräldrarnas hus. Det huset som för dem var ett livsprojekt var endast en ”övergång” för mig. Laddad med det trygga flyttar jag till Sverige.

Livet i det nya landet börjar för mig i ett bostadsområde för studerande småbarnsföräldrar. Ett första eget hem för mig, min f d man och vår nästan treåriga dotter.  Det är här som vi sätter grund för den mångkulturella förening som vår familj var. Det var inte endast våra egna kulturer som fick samsas med varandra, i lekparken fanns alltid barn från ”hela världen”. Det kändes rätt, men var fanns Sverige?

Jag har hunnit att besöka Mauritius! Vi ”tog över” svärföräldrarnas hus. Vi renoverade, möblerade, flyttade in för långa semestrar! ”Nu har vi ockå fått landet!” Vi var ”nybyggare” på Mauritius. Det var en mycket utvecklande och spännande period i mitt liv.  Jag med min enorma anpassningsförmåga tog in i mig all den flexibiliteten det livet vi levde krävde. Jag ”pendlade” i mångfald!

Studentbostadsperioden tog slut och så småningom kommer vi till Stockholm! Vi flyttar till ett nybyggt, i jämförelse med de mysiga studentbostäderna, ganska opersonligt bostadskomplex. Vi knackar på hos våra nya grannar och berättar vilka vi är! Jag har förstås ingen aning om hur viktig denna period, som jag har framför mig och som ryms i en trerummare i huvudstaden, blir för mig. Tryggheten från hemlandet bär jag fortfarande inom mig men då och då börjar även jag få behov att lyfta? För visst, jag börjar också bli på väg!

Efter många år med Sverige och Mauritius kommer en välkommen förändring. Paris och Frankrike. Det faktum att jag faktiskt redan hade en historia med Frankrike sedan min uppväxt gjorde saken lättare för mig att flytta. Det visade sig vara svårare. Börja om från början i ett nytt land? Det är denna fråga som är central för mig under Frankrikeperioden. I våras när jag besökte landet såg jag att huset jag bodde i var till salu!

Hemma överallt… skulle jag vilja summera del II.

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Mitt hem, min borg del IIEvas perspektiv.

Meta