Utdrag I ur Utresetillstånd

15 december, 2011 § Lämna en kommentar

I förra inlägget här på min blogg visade jag för första gången omslaget på Utresetillstånd, min kommande skönlitterära bok. Här nedan kommer ett kort utdrag ur boken.

Dag 4. Det är kväll igen. Det är en vanlig vardag idag. Klockan är tjugoett och trettiosex. I natt sov jag ganska bra, jag sov nästan till klockan åtta på morgonen. Jag hade en bra dag idag. Jag vilade mig en del under dagen, lagade mat, skrev i min dagbok, läste. Mitt huvud känns ganska utvilat, vilket glädjer mig.

Jag och Stefan tittade på tv, vi såg de stora demonstrerande massorna ute på gatorna i de stora städerna i Östeuropa. Det är fridfulla demonstrationer. Upp till en halv miljon människor demonstrerar i Prag. De har något att säga! Kanske som jag! Det är så mycket jag skulle vilja säga. Jag vill också ut och demonstrera! Men har jag rätt till det? Jag befinner mig på andra sidan av muren.

Vad är det jag vill demonstrera mot? Jag reste helt frivilligt! Det var mitt eget beslut att leva på andra sidan av muren. Det var jag själv som tryckte ner mina inre massor, tryckte ner dem i djupet. Varför är jag arg? Det var jag själv som accepterade den nya synen, de nya värderingarna i det nya landet. ”Kom ihåg, det var ditt eget beslut!”

Och överallt i Europa faller ridåerna. Järnridån faller! Den faller i Budapest, Bratislava, Prag, Warszawa, Berlin. I september öppnades Ungerns gräns mot Österrike. Där väntade redan tiotusentals östtyska flyktingar. Det var den första revan i järnridån mellan öst och väst. Den är dokumenterad. Men den allra, allra första revan, den som inte är dokumenterad än, det är min egen! Massorna förflyttas i en märklig riktning. De förflyttas i en sydostlig riktning för att sedan kunna gå vidare, västerut. Berlin, Prag, Budapest, Wien. Och på andra sidan av muren kommer de att mötas av den nya synen, den syn som jag själv anammade frivilligt! För länge, länge sedan! Den som hjälpte mig att trycka mina inre massor ner i djupet. Synen på Östeuropa! Synen som hjälpte mig att överleva i väst!

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Utdrag I ur UtresetillståndEvas perspektiv.

Meta