Min president

19 december, 2011 § Lämna en kommentar

Václav Havel, min president för alltid!

Att ”leva i sanning” är ett återkommande tema hos Havel. Det är kärnan i det budskap som han ger oss, till exempel i samlingsvolymen En dåre i Prag (Symposium, 1990). Att leva under kommunismen är att leva i lögn.

Det är dessa ord som jag själv bär med mig när jag tänker på Václav Havel.
Václav Havel väljs den 29 december 1989 till Tjeckoslovakiens president efter det att kommunismen kollapsade i november. Det smärtade honom mycket att han inte kunde förhindra att tjecker och slovaker gick skilda vägar. I januari 1993 delas Tjeckoslovakien och republikerna Tjeckien och Slovakien utropar sin självständighet. Václav Havel väljs sedan till president i Tjeckien.


Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Min presidentEvas perspektiv.

Meta