Hur ska jag gå vidare egentligen?

11 februari, 2012 § Lämna en kommentar

För närvarande befinner jag mig mitt i förberedelserna inför bokreleasen den 8 mars. Mycket att förbereda, många att kontakta. Och mitt i denna snurrande tillvaro märker jag att jag då och då i mina tankar gör en avstickare från min vardag som den är precis nu. I början försökte jag ignorera behovet av att formulera tankar om hur jag skall gå vidare. Så småningom blev jag mer och mer medveten om tankarnas närvaro och vikten av att formulera för mig hur jag ska fortsätta med mitt skrivande.

Som jag har informerat i flera av mina tidigare blogginlägg är Utresetillstånd första boken i en trilogi om Katarina Levitsky.

För att kunna definiera för mig själv och så småningom även formulera i ord hur vägen framåt kommer att se ut är jag tvungen att förflytta mig tillbaka i tiden, ungefär tre decennier tidigare, när jag lämnade mitt hemland, när jag själv till slut blev beviljad ett utresetillstånd. Jag hade ingen aning då, för länge sedan, men idag vet jag att med flytten fick jag tre nya länder. Hur är det möjligt? Ja, jag fick inte bara Sverige, landet som jag flyttade till, och Mauritius, landet som jag gifte mig till, utan jag fick efter 1989 även tillbaka mitt förra hemland som blev fritt efter kommunismens fall. Det är denna period i mitt liv som jag i mina tankar mer och mer börjar fokusera på.

I alla fall, jag lämnar allt det gamla, bosätter mig i Sverige och kastas in i en intensiv vardag nästan från första början med den svenska och mauritiska kulturen och allt vad det innebär att börja om från början i ett nytt land. Ganska tidigt sveps jag med Lucia, Valborg, dansen kring julgranen och midsommarstången. Samtidigt med allt det svenska blir jag även introducerad till Cavadee, ”mariage mauricienne”, besök i hinduistiskt tempel och mycket annat under många och långa vistelser på Mauritius. Åren går och allt det svenska blir sammanlänkat med det mauritiska och vice versa.

Och nu skulle jag vilja återgå till trilogin och till huvudpersonen Katarina Levitsky, mitt ”alter ego” som kommer att hjälpa mig att lösgöra dessa två kulturer från varandra. På ett sätt är det helt fantastiskt att ha en fiktiv person att kunna projicera på när man själv har blivit för mycket och när det är dags att lämna något bakom sig. Så hur ska jag gå vidare egentligen? Det är det jag ska berätta…

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Hur ska jag gå vidare egentligen?Evas perspektiv.

Meta