Eva Joly

18 februari, 2012 § 6 kommentarer

Jag hör fortfarande Fredrik Skavlan i vårt vardagsrum. För en stund sedan samtalade han med Eva Joly, presidentkandidat för miljöpartiet i Frankrike. Jag har skrivit om Eva Joly i ett tidigare inlägg här på min blogg. Idag skriver jag om henne igen. Jag kan inte något annat än att se upp till denna kvinna.

En ung tjej från Norge, 20 år gammal, åker till Frankrike för ett ”au pair” jobb hos en fransk familj. Hon blir kvar i Frankrike och 50 år senare ställer hon upp som presidentkandidat!

Hos Fredrik Skavlan berättar Eva om hur hon skulle vilja förändra det franska samhället. Vi lever idag i ett sammansatt, kosmopolitiskt samhälle och därför är det viktigt att skapa glädje att leva tillsammans istället för att ställa olika grupper mot varandra som Sarkozy tillämpar, berättar Eva. Hon tycker t ex att symbolerna är viktiga. Hon skulle vilja se franska barn på Champs-Élysées den 14 juli istället för militärparad som hon säger förknippas mera med Ryssland och Nordkorea. Hon skulle helst vilja se ett samhälle med andra värderingar i framtidens Frankrike. Och här skulle jag vilja anknyta till mitt tidigare inlägg om att vara kvinna och invandrare och om vikten av att känna sig bekväm i sina kulturer. För Eva vet vad hon pratar om när hon vill skapa glädje och gemenskap att leva tillsammans.

Förutom frågor om den politik som Eva driver inom det franska miljöpartiet kommer förstås upp frågor om t ex hur hon bemötts med sin franska brytning, att hon blev kritiserad för sitt utseende (av en annan kvinna!) etc. alltså frågor som hon som kvinna och invandrare ”måste leva med”. Eller måste hon?

Varje gång jag ser något skrivet om Eva Joly blir jag ivrig att läsa det. Som den kvinna och invandrare hon är förmedlas det ofta, av henne själv eller andra, en igenkännande kunskap för mig. Kunskap som ofta växer fram ur små händelser som t ex när folk vänder sig om i kön då det språket de hör bakom sig inte riktigt uppfyller förväntningarna de har då små språkliga avvikelser registreras. Eller när en kollegas kroppspråk blir annorlunda i en grupp och den mellanmänskliga bekräftelsen man annars är så van vid från dennes sida plötsligt förändras, blir till något annat man inte riktigt kan avläsa. Dessa signaler blir till små förnimmelser hos mottagaren som viskar om annanhet och avskiljer med blicken, kroppspråket och andra subtila markörer istället för att föra samman. Och hur skickligt vänder inte Eva Joly på detta, som utifrån signaleras som brist, och skapar en vision, ett politiskt budskap som går tvärs emot det som förmedlas av den sittande presidenten. Nej, det är aldrig för sent för kvinnor att skapa sig själva.

§ 6 svar till Eva Joly

  • Hanna skriver:

    Jag tycker att hon verkar vara en fantastisk. kvinna. Det är viktigt att visa att vi stöttar de kvinnor som orkar stå upp i en patrialkal värld och att vi inser vilket jobb som står bakom den position hon nu befinner sig i. Jag vill inte ens tänka på vilket motstånd hon måste ha mött under sin karriär, både som kvinna och invandrare. Trots det är hon internationellt känd och ställer dessutom upp som presidentkandidat. Vilken styrka hon måste ha! Fascinerande och inspirerande. /Hanna

  • Evas Perspektiv skriver:

    Tack för din kommentar, Hanna! Jag håller med dig om hur viktigt det är att vi stödjer varandra på vägen mot ett mera jämställt samhälle. Att vi stödjer kvinnor som öppnar upp nya dörrar, visar vägen framåt, är förebilder. Och Eva Joly är utan tvekan en sådan förebild!

  • Karin skriver:

    Blev mycket faschinerad och imponerad av Eva Joly och hennes tankar… Men jag hade blivit lika imponerad om hon varit man Jag tycker att det fokuseras alldeles för mycket på att hon är kvinna. Vi behöver alla (oavsett kön) som på olika sätt arbetar för en bättre värld för alla… Tråkigt att ni gör det till en kvinnofråga istället för den fråga det egentligen är, den som handlar om hur vi behöver förändra samhället till det bättre för ALLA och ett liv i fred. Kvinna eller man är inte det som avgör…

    • Evas Perspektiv skriver:

      Tack Karin! Ja, jag håller med dig om att vi behöver alla, oavsett kön, arbeta för en bättre framtid. Utöver detta är det ändå viktigt med kvinnliga förebilder! De är tyvärr fortfarande sällsynta där Eva Joly befinner sig idag. Det är en svår balansgång att hålla isär dessa två perspektiv, att hon faktiskt är en kvinna och hennes politiska budskap. Självklart ser jag inte hennes arbete enbart som en kvinnofråga, jag är övertygad om att många män delar Eva Jolys perspektiv och vill förändra samhället i samma riktning.

  • Sylvi Linnaeus skriver:

    Av en slump råkade jag se Skavlans program med Eva Joly. Att det bara finns såna människor som hon! Vilken resning, styrka, utstrålning, värdighet, ja, allt man vill ha hos en ”riktig” politiker! Jag ska verkligen hålla ögonen på henne och se hur det går i fortsättningen, både för Eva och för ett av mina älsklingsländer Frankrike…
    Sylvi

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Eva JolyEvas perspektiv.

Meta