Inte längre bara en dröm…

28 februari, 2012 § 2 kommentarer

Jag kan nästan inte längre återkalla känslan av instängdhet, till slut blev det ett tillstånd jag hamnade i för några år sedan. Jag trodde inte att den var fysisk för det fanns liksom utrymme runtom mig men detta utrymme, denna miljö där jag vistades dagligen verkade inte längre vara i samklang med de behov som gradvis växte fram hos mig.

Längtan bort från storstadsstressen blev uppenbar. Våren som jag har framför mig blir den tredje i rad på landet i Sörmland, så nära storstad men ändå så långt från det livet då flödet tog slut för mig. Och även denna vår kommer jag att iaktta varje växt och hur den förändras. Jag kommer att betrakta två gamla ekar i vår trädgård och förundras över hur snabbt det går när de börjar vakna till liv.

Jag kommer att iaktta alla äppelträd och avbilda äppelblom. Jag kommer att betrakta all grönskan och hur allt det fräscha ljusgröna blir mörkare och mörkare. Jag kommer att tänka på min lärare i biologi. Jag kommer att minnas fotosyntes, jag kommer att tänka på sol, värme och vatten. Jag kommer att tänka på naturen, jag kommer att tänka på liv, liv i stora städer som inte längre är det alternativ till landsbygden där arbetet tog slut. Jag kommer att vilja förändra storstadslivet. För är det inte helt uppenbart att det är moderniteten som håller på att förändras? Och om det är så, var finns den i så fall idag? Rymmer den båda alternativen?

Sedan kommer vi att plocka vinbär, röda och svarta, och äpplen. Vi kommer att förundras över tomatrött. Vi kommer att bryta rabarber. Vi kommer att gå i skogen och plocka smultron och blåbär. Hela hösten och ända fram till jul kommer vi sedan att plocka fram vårt eget äppelmos, blåbär till pajen och vinbär till efterrätten.

Och jag kan nästan känna redan nu den svindlande känslan jag får av att äta det vi själva odlat fram, det vi själva plockat i skogen, det vi handlat hos bonden längre bort. Av det som är  själv- och närproducerat. Men har jag rätt att känna så om jag fortfarande bor kvar i staden?

§ 2 svar till Inte längre bara en dröm…

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Inte längre bara en dröm…Evas perspektiv.

Meta