Inför den 8 mars

5 mars, 2012 § Lämna en kommentar

Jag är fortfarande kvar på landet. Det är återigen en fin och solig dag idag! Jag tänker på den 8 mars, torsdag denna vecka, dagen då min bok Utresetillstånd släpps. Ja, det är förstås lite nervöst, det måste jag medge, men ändå inte lika ångestladdat som de åren när boken växte fram inom mig. Och det kanske är bäst att säga direkt här i början att jag inte kan beskriva eller berätta hur vägen till något slags slutgiltigt beslut att ge ut boken gick till och att detta inlägg kanske är ett bland de första även för mig att försöka förstå. I alla fall, en sak är säker, jag har lärt mig mycket på vägen, det är därför jag tillåter mig att skriva här t ex.

Under helgen avslutade jag en omläsning av Slavenka Drakulic: Hur vi lyckades överleva kommunismen med ett leende på läpparna. Ooooh, så mycket kunskap i denna bok! Nej, vi i Öst, vi var inte bara vita fläckar på kartan, en grå massa, nej det fanns faktiskt liv, ett förtryckt liv, som gjorde oss rädda och visst var det precis så att vi till slut lyckades att överleva det livet med en värdighet och med ”ett leende på läpparna” precis som Slavenka Drakulic skriver.

I alla fall jag är en av de många som lämnade mitt land långt innan år 1989 då kommunismen till slut kollapsade. Jag lämnade landet fysiskt men hade förstås systemet mentalt med mig, det visste jag inte då men det har jag insett idag när jag har fått avstånd till allt det gamla. Och min bok Utresetillstånd ser jag bl a som ett resultat av denna process, en bearbetning som påbörjades för länge sedan utan att jag egentligen var medveten om den.

Och nu hoppar jag ända tillbaka till Upplysningen: frihet, broderskap och jämlikhet. Jag har skrivit om den i ett tidigare inlägg, dessa tankar finns fortfarande kvar nära ytan men passar också väldigt bra här när jag skriver detta inlägg för att göra en anknytning till den akademiska världen där jag har min professionella bakgrund. Det svåraste med att skriva en skönlitterär bok var att bryta mot de akademiska ramarna. Jag själv värderade min nya, skönlitterära text utifrån de vetenskapliga texter jag själv producerade inom den akademiska världen. (Obs! Jag skriver producerade, för det är kvantitet som gäller.) Och jag måste medge att jag hade en stark ”uppifrån ner syn” (En annan regel eller norm som jag själv anammade.) och ville inte något annat än att gömma den (min skönlitterära text) i min byrå, låsa med en nyckel som jag sedan gömde så att jag aldrig kunde hitta den igen. Och samma procedur gjorde jag om och om igen. Kan någon av er känna igen sig? När jag så småningom blev mer och mer medveten om vad jag sysslade med och att det jag ville berätta till slut blev starkare och eroderade de (mina?) trånga akademiska ramarna var jag till slut tvungen att ge upp denna kamp. Kampen mellan mig själv (min subjektiva verklighet) och den objektiva sanningen. Jag gjorde ett val, jag var än en gång tvungen att överleva fast denna gång hade jag inget leende på läpparna. Två olika system, nej, jag vill absolut inte göra någon slags likhetstecken dem emellan, bara det att båda vill(e) erövra individen utifrån.

Och nu vill jag tillbaka till den 8 mars igen. En gång för många år sedan gifte jag mig samma dag till Mauritius. Nej, då var dagen inte symboliskt vald. Den här veckan på torsdag den 8 mars valde jag medvetet, det måste jag medge. Och hur symboliskt, hur tänker jag? Kanske bara helt enkelt att jag idag är stolt över att vara kvinna från både Öst och Väst och medveten om hur illa det kan gå om, ja, säg, ”frihet, broderskap och jämlikhet” inte respekteras som ett gemensamt projekt för både kvinnor och män. Och om vi nu är på väg att göra det till ett gemensamt projekt är jag övertygad om att det symboliska innehållet i dessa ord, den inre ifyllnad kommer att spräcka de gamla och trånga ramarna och att det blir friare att röra sig mellan olika kunskaps- och samhällsskick.

Ni är alla hjärtligt välkomna den 8 mars!

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Inför den 8 marsEvas perspektiv.

Meta