Prag och Sommartankar

19 mars, 2012 § Lämna en kommentar

För närvarande läser jag en bok skriven av Václav Havel, f d president i Tjeckoslovakien (1989-1992) och Tjeckien (1993-2003); Sommartankar. Den förre presidenten talar bl a om friheten, politiken och demokratin. ”I vid mening är det kulturpolitiken som formar de kvalitativa och kvantitativa förutsättningarna för människors kultursyn och bildningsideal.”

Några tankar jag verkligen tar till mig ur Sommartankar:

Jag tyckte helt enkelt att när jag så länge sagt a, kunde jag inte plötsligt underlåta att säga b: det hade inte varit särskilt gediget och ansvarsfullt av mig att hela livet kritisera den kommunistiska regimen och sedan, när den—under min medverkan—äntligen fallit, vägra att delta i uppbyggnaden av något bättre.

Jag tänker själv på hur viktigt det är att kunna gå vidare, att släppa det gamla och inte fastna i det. Jag har själv bearbetat mycket tack vare skrivandet, genom min bok, genom t ex förra inlägget här på min blogg, då jag till slut bestämde mig för att berätta…

Havel berättar vidare:

Bland annat: det är ett stort misstag att tro att marknad och moral utesluter varandra. Marknaden kan tvärtom fungera endast om den har sin moral.

Och detta säger Havel i sin bok när första stegen in i marknadsekonomi börjar tas, en grundläggande regel! Kan vi fortfarande se dessa grundläggande samband idag, eller har de gått helt förlorade?

Havels tankar vidare:

Det är naturligtvis oundvikligt att tillämpa vetenskapliga rön i ett konkret beslut, och det gäller också ekonomiska och politiska beslut. Men man måste därvid ständigt minnas två saker: för det första att vetenskapliga rön kan tjäna livet men definitivt inte finns där för att bekräfta någons vetenskapliga rön och på så sätt tjäna vetenskapen. Och för det andra: vetenskapen är visserligen människoandens beundransvärda skapelse och instrument, men det betyder inte att den i sig själv automatiskt står som garant för det mänskliga.

Och hur är det med vetenskapen idag? Tjänar den livet eller vetenskapen?

Åren efter 1989 var omvälvande även för mig, men min egen omvälvning hade även andra inslag än dem som mina landsmän brottades med där hemma. Jag hade hunnit att bo många år i utlandet och hade delvis införlivat både svenska, mauritiska och franska kulturen i min vardag. När jag läser Sommartankar av Vaclav Havel har jag en känsla av att jag uppdaterar min gamla kunskap om åren efter 1989 i mitt f d hemland men även känslan av att jag själv har missat mycket under de första åren, det första decenniet efter sammetsrevolutionen… Och visst var det så, för det första var jag inte själv närvarande där, för det andra var jag helt upptagen av att riva min egen ”mentala mur” som jag beskriver så detaljerat i Utresetillstånd, min bok. Jag var helt enkelt inåtvänd och gjorde jobbet! För vem skulle ha annars gjort det åt mig?

Jag är inte klar med Sommartankar än, det jag skriver ovan är några för mig viktiga reflektioner hittills som jag ville dela med mig av.

Och nu något annat. Om några dagar åker jag till Prag och landsbygden en bit norr om Prag. Jag kommer att umgås med min konstnärliga kusin (nästan som en syster till mig). Vi kommer att promenera i Prag, vi kommer att vistas i naturen, vi kommer att umgås mycket. Hon kommer att anstränga sig att prata slovakiska med mig men kommer gång på gång att upptäcka att hon pratar tjeckiska. Jag säger att det är helt ok för jag förstår. Hon har hela sitt vuxna liv bott där norr om Prag… Och hon kommer att titta på mig och le och påminna mig om och om igen att man lånar inte telefonen, man lånar inte toaletten, hon kommer att säga smaklig måltid varje gång vi sätter oss vid matbordet, hon kommer att truga om och om igen och hon kommer att påminna mig om min olikhet och till slut kommer hon att säga: du är mycket svensk nuförtiden!? Och jag kommer att tänka efter och säga ja. Ja! Även svensk (på riktigt) och stolt idag och jag skrattar till för hon säger det hela på tjeckiska förstås!

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Prag och SommartankarEvas perspektiv.

Meta