Tillbaka från Prag…

3 april, 2012 § Lämna en kommentar

Jag är tillbaka i Stockholm från en arbets-/semestervecka i Prag och landsbygden norr om Prag. Prag har konkurrerat länge med Paris för mig. Idag, om jag ska vara ärlig, vet jag inte riktigt hur det ligger till ang min kärlek till dessa två storstäder. Men Prag är egentligen ingen gigant. Prag är en Gudinna. Prag är Prag helt enkelt, stor och pampig som nästan ropar ut i världen: Här kommer jag! Det har hänt mycket med Prag under de drygt 20 åren som har gått sedan Sammetsrevolutionen 1989. Omvandlingen pågår fortfarande. En metamorfos, det är Prag.

Jag hade med mig två böcker tillbaka till Stockholm. En är skriven av dokumentärfilmaren Olga Sommerová med den tjeckiska titeln ”O čem sní ženy” på svenska blir det ungefär: Vad drömmer kvinnor om. Tyvärr finns boken endast på tjeckiska. Olga Sommerová gjorde först en dokumentärfilm om kvinnor i 50-årsåldern, hennes egna jämngamla då i början av 00-talet. Tack vare filmen, säger hon, har hon sett vilket stort behov kvinnorna i filmen hade haft att ta del i andra kvinnors liv. Det var då hon bestämde sig för att bearbeta materialet från filmen för att sedan skriva en bok om dessa kvinnors liv. Det blev två böcker: Vad drömmer kvinnor om, del I och del II. Den första delen har jag läst i Tjeckien, bok nummer II hade jag med mig hem. Jag önskar att jag hade läst Sommerovás böcker tidigare. Jag själv har under många år känt ungefär likadant som de kvinnor som berättar om sina liv i Sommerovás böcker. Jag önskar att böckerna fanns på engelska eller svenska, kvinnornas tankar om livet är verkligen värda att förmedla vidare och så är även Sommerovás. Drömmen är förstås att översätta dessa tankar, eller kanske skriva något utifrån ett svenskt perspektiv.

Den andra boken är skriven av Jozef Banáš, en slovak, numera författare, annars har han även en hel rad andra yrken/titlar genom åren som det framgår av hans CV. Bokens titel är: Zóna nadšenia (på slovakiska) som blir på svenska ungefär: Entusiasmens zon. Och medan jag läser boken tyder allt på att det är den bok som jag har väntat på länge. Banáš skriver om en period mellan åren 1968 – 2008 i Tjeckoslovakien – Slovakien (världen) utifrån ett helt nytt (läs fritt) perspektiv. Boken är skriven i romanform och jag läser den med en stor nyfikenhet. Den är översatt till tyska: Jubelzone är bokens titel. Även den här boken, känner jag redan på mig, är ett ämne för framtida översättning.

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Tillbaka från Prag…Evas perspektiv.

Meta