”Sebedražie” har blivit en global informationsknutpunkt

19 april, 2012 § Lämna en kommentar

I november förra året hade jag min mamma från Slovakien på besök här i Stockholm. Normalt, när mamma är hemma i Slovakien, upprätthåller jag kontakten med henne genom att jag ringer minst en gång i veckan, vanligtvis fredag eller lördag. När jag ringer får jag ofta reda på det senaste ”namn och nytt” inte bara från det lilla samhälle i centrala Slovakien där min mamma bor och där jag själv växte upp utan även från andra delar i världen.

Mamma brukar rapportera det senaste från New York, München, London, Paris etc. Det är nämligen så att grannens son sedan ett antal år tillbaka bor i New York, dottern i München, mammas barnbarn i London, en annan grannes systerdotter i Paris och en väninnas barnbarn i Rom. Det finns några exempel till på platser i världen där folk från Sebedražie, byn där jag växte upp, bor. Även min by är alltså indragen i den stora globaliseringsprocessen. Det var annorlunda förut mot slutet av sjuttiotalet. Då hade jag själv utvandrat från byn till Stockholm i Skandinavien! Mamma hade ensamrätt på att informera om nyheterna inte bara från Stockholm utan från Skandinavien som hon brukade säga. Jag och mamma hade vårt minst-en-gång-i-veckan telefonsamtal redan då, jag informerade, mamma spred information muntligt vidare till släkt och grannar och de i sin tur berättade vidare… Alla ville veta vad som pågick ”uppe” i Stockholm. Mamma hade en viktig roll. Idag är jag ganska säker på att de flesta människor i min by vet att Stockholm ligger i Sverige och inte i Schweiz och att vi inte har så mycket pengar här i Sverige utan att pengarna finns i Schweiz.

Här i Sverige är det tvärtom. Jag har full förståelse för att människor inte känner till min lilla by Sebedražie, men jag blir ledsen (förbannad) när mitt f.d. hemland Slovakien fortfarande idag väcker ”tänka-efter-min” i människornas ansikten när jag svarar på deras välmenande fråga (efter mer än trettio år i Sverige) var jag kommer ifrån. ”Slovenien, aha, jag förstår!” Sedan följer det vanliga, vänliga från min sida, en lektion i geografi och i historien för att särskilja f.d. Tjeckoslovakien och f.d. Jugoslavien och att jag kommer från Slovakien och inte från Slovenien.

Sedan min by har fått ett eget postnummer och en egen hemsida har jag börjat säga att jag kommer från Sebedražie. Det har blivit mycket enklare så, för jag får de ansiktsuttryck jag förväntar mig och ingen behöver känna sig dum. Men först och främst väcker jag intresse hos dem som frågar för ett sådant land har de aldrig hört talas om!

Tillbaka till min mamma som för närvarande är hemma i Sebedražie men som jag skriver ovan har varit här i Stockholm nästan hela november. Under tiden mamma var här kände vi oss (jag och min mamma) ganska mycket begränsade för både mamma och jag saknade de nyheter som kommer till Sebedražie från NewYork, München, Paris, London etc. etc. och som mamma sedan brukar vidarebefordra till mig via vårt ”en-gång-i-veckan” telefonsamtal.

Senast jag pratade med mamma berättade hon om sina funderingar över införskaffandet av en ”computer” som hon uttryckte det, ”om det ändå inte vore det snabbaste sättet att umgås på”, sa hon. ”Jag vill ju höra din röst”, sa jag i min lur här i Stockholm. ”Men det kan du fortfarande göra”, sa min 80-åriga mamma. Sedan lade hon på luren. ”Globaliseringen”, tänkte jag!

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande ”Sebedražie” har blivit en global informationsknutpunktEvas perspektiv.

Meta