Om svenskheten…

14 augusti, 2012 § 1 kommentar

Allt började i våras, på twitter, där de flesta verkade ”jaga svenskheten”. Jakten på svenskheten, av Qaisar Mahmood skulle snart ges ut på Natur & Kultur. Alla pratade om den. Jag köpte och läste den. Och visst kände jag igen mig, där i den där jakten, redan för länge, länge sedan jagade jag också något, men det kanske handlade mer om en tillhörighet för min del. Att tillhöra, jag ville tillhöra. Och det var först och främst i Sverige jag bodde så visst handlade det även för min del om den svenska kulturen, svenskheten helt enkelt.

Jag läste Qaisar Mahmoods bok, den var bra! Det kändes nästan som att man själv åkte på den där motorcykeln, det gick undan när jag läste den. Och visst kände jag igen vissa eller flera erfarenheter som Qaisar gjorde när han mötte det svenska.

I samband med att jag skrev här på min blogg om boken ovan blev jag rekommenderad att läsa en annan bok som handlar om svenskheten. Är svensken människa? Gemenskap och oberoende i det moderna Sverige av Henrik Berggren och Lars Trägårdh. Boken kom ut på Norstedts förlag 2006. Jag har läst boken och tackar Anna Brodow Inzaina för att hon kom med förslaget om att jag skulle läsa den. Boken passade mig perfekt! Den borde läsas av alla som är intresserade av att få en insikt om svenskheten, hur den växte fram under tiden från cirka 1830 fram till början av 2000-talet. Läsningen av boken gav mig ungefär det motstånd jag behövde, jag var tvungen att läsa om vissa delar och tänka efter. Och visst hade jag redan mycket kunskap, både teoretisk och praktisk, inom mig att hänga upp allt det nya eller nygamla (för allt var inte nytt) på. Jag kan bara säga; läs den om du vill lära dig om svenskheten och om hur den successivt skapas av oss människor och sedan växer fram.

Vill man förstå det psykologiska och existentiella komplex som är Sverige och svensken, och framförallt dess historiska rötter, ska man läsa den här boken noga. I idealtypisk sammanfattning lyder dess destillat: svensken vill vara i fred. Hon vill lämna andra i fred också, på samma villkor. Därav jämlikheten.

Redan Geijer argumenterade för att självständighet förutsatte jämlikhet. Men att ingen människa är en ö vet även svensken. Människan behöver gemenskap, kärlek och trygghet. För att kärleken inte ska bli kvävande måste den byggas på frivillig grund mellan jämlikar, inte ekonomiska beroenden. Det visste redan Carl Jonas Love Almqvist. Tryggheten åstadkoms bäst via den opersonliga staten då denna inte är nyckfull, skapar oklara bindningar eller tacksamhetsskuld. Tryggheten från staten är kall och materiell men den äter inte upp individens autonomi.

Ur Lena Anderssons rescension på SvD 21/8-2006

I början av sommaren firade även jag Strindbergsjubiléet (hundra år sedan August Strindberg dog) genom att äntligen se Hemsöborna som gick i repris på tv och fick även här en bit av svenskheten. Den skärgårdsvenska kulturen!

Under mina mycket ”svenska sommarveckor” på landet i Sörmland med en hel del regn såg jag även två svenska filmklassiker, Smultronstället och Sommarnattens leende båda regisserade av Ingmar Bergman.

Jag har även börjat läsa Sara Stridsberg, som jag varit nyfiken på länge, och har hitills läst Happy Sally som handlar om två stålkvinnor. En av de är kanalsimmerska Sally Bauer.

En kvinna har ingått ett vad med sin make. Hon ska försöka korsa Engelska kanalen. Om hon lyckas vinner hon obegränsad tid till sin simning. Om hon misslyckas straffas hon med obegränsad lektid med sina barn.

En annan bok som jag precis har blivit klar med är Den gordiska soffan av Karin Stensdotter. Jag är mycket nöjd över att jag har läst boken och har bestämt mig för att skriva om den i någon av mina kommande inlägg här på min blogg. Jag har tidigare läst ”En underbar roman” av samma författare, även den var mycket läsvärd. Och nu är jag förstås mycket nyfiken på Karins första bok ”Arnes kiosk”. Mer om Karin Stensdotter kan ni läsa på Blott Sverige, Karins egen blogg.

§ Ett svar till Om svenskheten…

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Om svenskheten…Evas perspektiv.

Meta