2. Varför skrev jag Utresetillstånd?

15 september, 2012 § Lämna en kommentar

Detta inlägg är det andra i raden av inlägg här på min blogg där jag bearbetar frågorna inför kommande presentationer av min bok på bibliotek i och runtom Stockholm under hösten.

Att leva i exil är ett speciellt tillstånd. På ett sätt betyder det att leva utanför sitt eget hemland men på ett annat egentligen även att leva utanför det ordinära samhället i det nya landet. Man är aldrig ensam om att leva i exil. Det finns många andra som lever i liknande tillstånd.

När jag tänker på frågorna kring exil återkommer jag självklart alltid till tiden före Berlinmurens fall. Då, för länge sedan, reflekterade jag inte så mycket över exil och allt vad det innebar. Jag levde i den, exilen! Jag hade dagligen en känsla inom mig att jag levde, balanserade på kanten av min egen tillvaro. Och detta var ett tillstånd, ja, dagligen, en besvärlig kant. På liv och död. Man fick aldrig tappa balansen!

Muren rasade, Öst och Väst kom närmare varandra, och så småningom kom även jag själv väldigt, väldigt nära den delen av mig som jag en gång tidigare lämnade där i Öst. Jag mötte min egen kultur och bakgrund igen. Ett besvärligt möte i början, vilket så småningom förändrade även min exiltillvaro. Och jag var förstås tvungen att själv ta ansvar för denna nya situation, för vem skulle ha gjort det annars? Och jag gör det genom att skriva Utresetillstånd. Genom det nya språket som jag förvärvat i det nya landet närmar jag mig mitt förflutna och söker min bakgrund.

Så varför har jag skrivit Utresetillstånd? Tiden har hunnit i kapp mig. Hösten 1989 hade stor betydelse även för mig själv trots att jag sedan länge levt i väst. I och med att Berlinmuren raserades fick jag tillbaka min bakgrund. Jag kunde så småningom landa tryggt inom mig själv och det tackar jag språket och Utresetillstånd för. För det fanns en grund! Det fanns ett liv! Det fanns redan en linje! Det fanns en tråd som jag behövde ta upp.

Utresetillstånd skrev jag först och främst för min egen skull men också för alla dem som kan känna igen sig i Katarina Levitskys liv och är intresserade av tiden och tillståndet i Öst under den kommunistiska tiden och hur det var att växa upp där. Utresetillstånd har jag också skrivit utifrån en vuxen kvinnas perspektiv, en kvinna i medelåldern i kris som söker sin egen bakgrund (en plattform) att landa i.

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande 2. Varför skrev jag Utresetillstånd?Evas perspektiv.

Meta