Mo Yan

11 oktober, 2012 § 6 kommentarer

I år var jag extra nyfiken på vem som skulle bli årets Nobelpristagare i litteratur. Det kanske har med Litteraturutredningen att göra (har läst en hel del om den, deltagit i ett seminarium om den), det kanske har att göra med något annat, jag vet inte, det bara blev så. Jag väntade på denna dag, jag väntade hela förmiddagen. Jag satt här på min stol där jag brukar sätta mig när jag planerar min läsning, tänker hur jag ska göra, vilka böcker jag ska läsa, vilka kvinnliga författarskap jag vill följa etc. etc. Men idag satt jag bara här utan att göra något vettigt.

I alla fall så ordnade jag dagen så att jag kunde följa händelserna i lugn och ro hemma i soffan framför TV:n. Och äntligen öppnas den stora dörren och Peter Englund kommer ut. ”Den kinesiske författaren Mo Yan får 2012 års Nobelpris i litteratur.”

Och nu är det över. Jag har  inte läst Mo Yan, jag kände inte till honom, först idag kl 13.00 blev han känd för mig. Efter att jag hörde namnet stod allting plötsligt helt stilla för mig i några sekunder. Jag kunde liksom inte ta mig ur fläcken. Jag hade inget att relatera till, det blev helt tomt. Nu börjar det öppnas för mig, landsbygden i Kina, femtiotalist, pratar endast kinesiska, ett litet förlag som ger ut honom i Sverige: Bokförlaget TRANAN. Och öppningen blir bara större och större, visst har jag läst böcker utgivna av samma bokförlag. Och en bok kan jag direkt rekommendera: Stad av saffran av Edwar Al-Kharrat, handlingen utspelar sig i Alexandria. Dit skall jag åka en gång i framtiden. Och varför vill jag göra det, ja biblioteket, biblioteket i Alexandria! Och nu känner jag att jag skulle kunna fortsätta att skriva och skriva för jag har hittat länkar, jag börjar förstå varför Mo Yan blev vald! Och om det är så som jag tänker då får jag bara bekräftat vad vi har att förvänta oss av litteraturen, ja, av framtiden helt enkelt. Nu ser jag förstås fram emot att bekanta mig med honom. Förresten, har ni läst Mo Yan eller var ni lika förvånande som jag blev när jag hörde namnet.

PS. Och nu läser jag en ny artikel i DN ”Det kommer att bli liv om det här”.

Drömska skildringar av kinesisk landsbygd med influenser från den latinamerikanska magiska realismen. Så beskriver DN-kritikern Jonas Thente Nobelpristagaren Mo Yans författarskap.

Vad var din första reaktion när du hörde att priset gått till kinesen Mo Yan?

– Att det kommer att bli liv om det här. Mo Yan har inte gått ur kommunistpartiet och fått kritik för att han inte tar ställning. Han tycks inte bry sig om politiken, säger Jonas Thente.

 

§ 6 svar till Mo Yan

  • Jag har inte läst någon bok (finns bara tre på svenska), men väl sett filmatiseringen av ”Det röda fältet” av Zhang Yimou från 1987. Jag minns det som en väldigt vacker men grym historia om kvinnlig frigörelse under den förkommunistiska tiden och brutaliteten hos den japanska ockupationsmakten på 30-talet.

  • Evicka skriver:

    Jag ser fram emot att upptäcka detta författarskap som förmedlats till den svenska publiken genom den ventil som Tranan öppnat. Denna ventil leder oss ut i världen, stakar ut alternativa vägar för oss att gå på, öppnar upp våra sinnen när vi tar emot berättelser vi annars inte skulle kunna få ta del av. Tack Tranan för detta. Senaste boken jag läst utgiven av Tranan är ”Män i solen” av Ghassan Kanafani.

    • Evas Perspektiv skriver:

      Ja, jag håller med dig, Tranan och många andra små bokförlag öppnar upp, visar alternativa vägar till fantastiska författarskap som motvikt mot de stora strömmarna i litteraturvärlden. För är det inte det unika/individuella som trots allt är någon slags gemensam nämnare?

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Mo YanEvas perspektiv.

Meta