Sollentuna bibliotek – ett bibliotek med innehåll

2 november, 2012 § Lämna en kommentar

”Mötesplats” är kanske det centrala modeordet i dagens biblioteksvärld. Biblioteket ska vara en mötesplats – om detta är alla ense. När idealet ska realiseras sker det i likartad form: öppna ytor, glasväggar som ger ljus och utsikt, nära till kaffeserveringen. Frågan som förblir obesvarad är vem eller vad som ska mötas och varför. Om inte ”mötesplats” fylls med innehåll riskerar begreppet att bli till föga mer än ett sätt att legitimera biblioteksrummets gradvisa uthyrning till kommersiella verksamheter, exempelvis kaféer.

Så skriver Rasmus Fleischer i BIBLIOTEKET utgiven på INK Bokförlag, 2011.

I tisdags, den 30 oktober, presenterade jag min bok UtresetillståndSollentuna bibliotek. Jag fick kontakt med en bibliotekarie och blev inbokad redan före sommaren, någon gång i mitten av juni 2012. Sedan slutet av augusti har jag sett höstens program överallt på nätet. Jag var förstås mycket nöjd över att jag fick möjlighet att presentera min bok men kände mig också nervös, nybörjare i den skönlitterära världen som jag är, om min presentation skulle passa in i det fina programmet biblioteket förberedde inför hösten. När sedan min dotter, som arbetar i Sollentuna, berättade för mig att affischer med informationen om min presentation och en bild på både mig och min bok även fanns på hennes arbetsplats blev jag först smickrad men sedan också medveten om ansvaret jag hade gentemot biblioteket. Men det viktigaste var att jag kände mig välkommen! Hela denna process, detta förspel inför min presentation gjorde att jag blev mer och mer säker på att detta måste fungera, detta måste gå bra. När jag sedan kvällen för presentationen kommer in i bibliotekets byggnad möts jag nästan vid ingången av min kontaktperson. Och mycket riktigt, det blev ett möte även i verkligheten.

Och när jag sedan står där framför människorna som lyssnar på mig, när jag återigen försöker förklara hur Katarina Ramdroyal och Katarina Levitsky hänger ihop, hur Öst och Väst hänger ihop, hur Europa hänger ihop, blir jag så medveten om litteraturens roll, kulturens roll… och det sker ett möte inte bara där på biblioteket mellan mig och människorna som lyssnar på mig men även mellan texten jag presenterar och de förväntningar som finns där i salen. Och mycket riktigt, flera av människorna har likartade erfarenheter, livslinjer som klippts sönder kunde jag höra efteråt…

Och nu kommer jag tillbaka till citatet ovan och vikten av ett bra och fungerande biblioteket, med program som sticker ut, där de vågar utmana gränserna, pröva nya möjligheter för att t ex täcka ett område till och ett till och ett till… Och Sollentuna bibliotek verkar vara ett sådan bibliotek där det sker möten, alla slags möten. Tack Ewa Rensjö på Sollentuna bibliotek!

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Sollentuna bibliotek – ett bibliotek med innehållEvas perspektiv.

Meta