Att göra ett val

29 december, 2012 § 2 kommentarer

T o m fakta vacklar när man skriver. Allt är resultat av ett val.

Jag satt på tåget från landet till Stockholm här för några timmar sedan. Öppnar min anteckningsbok precis där jag hade antecknat de två meningar jag skrev ovan. Jag försöker komma ihåg när och varför jag skrev dem. Jag kommer inte ihåg det. Jag satt en liten stund på tåget och ville tränga in i dessa ord och visst började jag förstå, komma in i dem lite djupare men sedan gav jag upp, jag hade inte planer på att skriva mycket, inte på tåget. Inte idag!

Annars har jag varit för det mesta IRL under Julhelgen. Med mycket sällskap och mycket mat! (Crossover, självklart! En stor surkålsgryta bl a.) Och det var bra! Inte så mycket skrivande för min del. Varken på trilogin eller på min blogg. Iofs har det varit så nästan under hela hösten men det är en annan sak. Å andra sidan är jag glad över att det börjar röra på sig med andra manuset i trilogin om Katarina Levitsky. Äntligen vågade jag lämna det ifrån mig för den allra första genomläsningen. Är förstås nyfiken. Jag själv satt fast i det och hade inte mycket mer att bidra med, tänkte jag. I alla fall var det så det kändes innan jag till slut tog beslutet.

9783938740729_large_die-beste-aller-weltenEn annan sak. Har precis läst klart en roman av Irena Brežna, på tyska Die beste aller Welten (Na slepačích krídlach på slovakiska), en slovakisk författarina som lever i Schweiz sedan år 1968. Jag har läst den på slovakiska. Brežna skriver på tyska och än så länge finns hennes böcker nästan bara på tyska. Synd, för jag kan inte tyska och skulle gärna vilja fortsätta att läsa henne. Så vad gör man?

Funderar på att lägga upp receptet på surkålsgrytan, det gör jag nästa gång. Den var utsökt, kunde ha varit slovakisk, polsk, tysk, tjeckisk, mellaneuropeisk helt enkelt, med vissa variationer! Men vår var stockholmsk!

§ 2 svar till Att göra ett val

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Att göra ett valEvas perspektiv.

Meta