Halušky

1 januari, 2013 § Lämna en kommentar

OLYMPUS DIGITAL CAMERAHalušky är någon slags fattigmansrätt från förr i tiden i Slovakien. Rätten som idag med en viss ”ansiktslyftning” lagas allt oftare även på fina krogar i Slovakien. Eller så här är det egentligen, den har alltid serverats på ”Salaš”, en typ av lantkrog i närheten av fårskötsel. Det är ost, mycket fårost, som man ska ha i halušky och någon slags sidfläsk och lite annat som hör till. I Slovakien används en särskild sorts färsk fårost vid namn bryndza, som tyvärr inte går att få tag på i Sverige. Jag får anpassa mina halušky till de ostar som finns att tillgå i Stockholm, men det blir gott det också. Nu har jag inte ambitionen att skriva ytterligare ett recept här på bloggen. Jag vill bara berätta att jag försöker att göra det till en tradition att äta halušky på Nyårsdagen här hemma med min familj.

salasSällskapet som är med åker vissa jular till Mauritius, så jag lyckas inte alltid med det. Men idag! Idag blev det riktigt bra med både maten och stämningen för även de minsta börjar gilla rätten. Och det är förstås roligt att laga en maträtt som även de små börjar fråga efter. Bilden här intill är en bild på en typisk salaš i Slovakien från mina hemtrakter. Så ser det ut ungefär, ett litet trähus med mycket god mat där inne!

Och vad är halušky egentligen? Ja, någon slags potatisnudlar (riven potatis med mjöl i) som man kokar i vatten en mycket kort stund.

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande HaluškyEvas perspektiv.

Meta