Invandrare, sociala problem och sverigedemokrater

3 februari, 2013 § 1 kommentar

Under januariveckorna upplevde jag att jag har kommit i en återvändsgränd här på min blogg. Hade svårt att komma på något vettig tema och frågade en dag helt spontant min man (finns på en av bilderna) om han ville gästblogga här på min blogg. Under tiden får jag själv tänka hur jag vill fortsätta och eventuellt komma loss från min skrivkramp eller vad det nu är som jag brottas med. Idag kom han själv med förslag efter han läst DN att han kunde skriva ett inlägg på min blogg. Mikael är matematisk statistiker och jag bad honom att skriva ett läsligt inlägg för mina följare. Varsågoda!

I dagens DN.Debatt lyfter Stefan Fölster, chef för Reforminstitutet, upp en högintressant fråga, nämligen sambandet mellan sociala problem och andelen invandrare, eller utrikes födda som SCB använder som begrepp, i Sverige. I en ny rapport slås det nämligen fast att de kommuner som har störst sociala problem, enligt ett nytt index för ”mänsklig utveckling” baserat på FN:s HDI-index, har relativt få invandrare. När jag läste det blev jag väldigt nyfiken på hur det sambandet såg ut och ville på något sätt visualisera det. Tyvärr lyckades jag inte hitta den ursprungliga rapporten eller uppgifter om det nya indexet, så jag tog istället fram medelinkomst av tjänst från SCB:s hemsida som en betydligt grövre indikator för den allmänna välfärdsnivån i Sveriges kommuner. Ritar man upp den mot andelen utrikes födda får man ändå en ganska tydlig illustration av det samband Fölster skriver om. (Arean av cirklarna anger antal invånare i respektive kommun.) inkomstUtrikes

Förutom några iögonenfallande undantag (bland annat Malmö, Södertälje och Botkyrka uppe till vänster) ser man de småorter i glesbygden med låga medelinkomster och låg andel invandrare som en liten punktsvärm nere i vänstra hörnet. Detta ställer onekligen många invanda begrepp på huvudet och pekar på att andra grupper än invandrare också löper stor risk att hamna i utanförskap.

Detta slår också undan benen på Sverigedemokraternas tes att invandrarna bär den största skulden till social utslagning och hopplöshet dels i kraft av parasiter på samhällskroppen och dels genom att ta jobb från infödda svenskar. I samband med detta blev jag nyfiken på hur sverigedemokraterna fördelar sig på dessa socialt utsatta samhällen och det visade sig faktiskt bli helt omvänt. I nedanstående figur har jag ersatt andel utrikes födda med SD:s stöd i senaste valet bland den svenskfödda befolkningen i Sveriges kommuner (under det förenklade antagandet att utrikes födda inte röstar på SD).inkomstSD

Även om det verkar som om de mest utsatta kommunerna har en liten andel sverigedemokrater är det påfallande hur tydligt andelen sjunker med ökande medelinkomster. En slutsats man kan dra är att stödet för SD är starkare kopplat till social välfärd (eller snarare frånvaron av den) än andelen invandrare på en ort. Är det inte dags att vidga sökarljuset från storstädernas invandrartäta förorter till glesbygdens tynande bruksorter och en gång för alla förkasta Sverigedemokraternas starkt förenklade och missvisande problemformulering?

Mikael Andersson Franko

§ Ett svar till Invandrare, sociala problem och sverigedemokrater

  • andersbwestin skriver:

    Problemet är väl att SD anhängarna kan använda sig av denna studie för att ytterligare hävda sin ståndpunkt.

    Dvs att de besuttna föredrar empati gentemot folk från andra delar av världen än mot sitt eget folk. Statsmakterna fokuserar på invandringsfrågan och glömmer sitt eget folk.

    Förutom detta så blir jag extremt störd på Fölster. Hans agenda är nämligen dolt. Fri invandring kräver slopad arbetsrätt och avtal om lägsta löner. Men det skrev han ju inte. Smarta är dom dessa storfinansens härförare.

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Invandrare, sociala problem och sverigedemokraterEvas perspektiv.

Meta