När inte bara förnuft men även hjärta är med

12 februari, 2013 § Lämna en kommentar

Flera olika händelser har säkert bidragit till att jag upplever att sakerna på något sätt kommit mer på plats här under januari och i början av februari för mig, på min väg framåt, jämfört med hur det var mot slutet av förra året.

Nästan av en slump eller tack vare min kompis hamnade jag på en författarpresentation på Akademibokhandeln i City i början av januari. Patricia Tudor-Sandahl presenterade sin senaste bok Ett givande liv. en-given-vagJag kom att minnas att jag köpte en bok av Patricia Tudor-Sandhal för några år sedan, den självbiografiska boken Ett himla liv som jag också har läst. Mycket riktigt, boken fanns hemma i bokhyllan. Efter några dagar tänkte jag återigen på Patricia T-S och hennes författarskap och det var då som jag insåg att hon har skrivit både före Ett himla liv och efter det och att hon hittills hunnit med att skriva ett dussintals böcker förutom att hon även har disputerat i pedagogik och arbetat under många år som terapeut. Sedan den dagen jag återupptäckte Patricia T-S har jag lånat flera av hennes böcker på biblioteket och just nu läser jag om hennes En given väg. Den tilltalar mig mycket just nu, där finns insikter som jag behöver kanske för att min egen väg har svajat till här och där, det var svårt att greppa den. Idag kan jag t o m ställa frågan om det överhuvudtaget var min egen väg jag var på eller om det helt enkelt var en anpassning till en väg som var smal och trång för mig att färdas på. En väg som jag inte trodde på? I alla fall, det jag är fascinerad över när jag läser Patricia T-S är att hon visar och deklarerar för sin tro så öppet. Mycket fint tycker jag!

En annan kvinna som fick mig att stanna upp under de senaste dagarna är Katrine Kielos. Hon blev uppmärksammad senast i samband med att hon fick DN Kulturs kritikerpris för att hon med handen på hjärtat gestaltar ett ekonomiskt system i kris. kielos1Jag själv uppmärksammade hennes bok Det enda könet när den kom ut. Tyvärr har jag inte själv läst den än. Min dotter fick den av mig. Det jag vill säga här är att även Kielos, precis som Tudor-Sandahl gör, berättar och framför allt skriver om känslan av att vara del av något större, vidare där hon ser på sitt skrivande som något som kommer till henne för att hon är en del av världen istället för att tro att hon äger den.

Katrine Kielos talar inte så ofta om sin religiösa tro, eftersom det är svårt att göra det i Sverige utan att bli missuppfattad. Men hon tycker själv att den märks tydligt i det hon skriver:

– Jag ser mig själv som en kristen författare, eftersom det påverkar hela mitt tänkande. Om man är troende så är att vara troende det viktigaste i ens liv och då påverkar det allt, naturligtvis. Jag är intellektuell på de flesta områden i mitt liv men inte när det gäller min tro.

Ur ett kristet perspektiv går det att läsa framför allt avslutningen i ”Det enda könet” som ett slags bön, en vackert formulerad dröm om den hela människan som vill vara en del av världen, i stället för att äga den.

– Jag tror att det händer nu, att det verkligen håller på att förändras. Världens framtid handlar inte bara om policies och finansreglering, utan också om att förhålla sig till det som finns här, säger Kielos och pekar rakt på hjärtat.

Jag blir så fascinerad av denna öppenhet som Katrine Kielos visar men även av hennes tro på det som händer utanför den begränsade rationella synvinkeln.

– Å, jag är extremt fixerad vid kroppslighet! Jag ser på ”Det enda könet” som en bok om kroppen. Jag är emot hela den västerländska idén om kroppen och tanken som två olika saker, det är ju också på den konstruktionen som hela patriarkatet grundar sig.

Och visst är det så. Och det kanske trots allt handlar om ett misstag då kroppen och själen skildes åt. Descartes misstag som fortfarande håller många av oss tillfångatagna. Kan vi kanske börja prata om ett paradigmskifte? Mycket försiktigt förmulerade redan Antonio Damasio i sin bok Descartes misstag tankarna om att förnuft och känsla hänger ihop. Den här gången är det kroppen, hela kroppen och förnuftet som det handlar om och kvinnor!

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande När inte bara förnuft men även hjärta är medEvas perspektiv.

Meta