Visst spelar det roll…

12 mars, 2013 § Lämna en kommentar

Idag var jag hemma, inne i lägenheten, av olika anledningar, nästan hela dagen. Framåt kvällen började det kännas instängt. Jag hade två aktiviteter i åtanke för kvällen men ingen av dessa var självklar, jag kände inga preferenser för någon av dem. Vad spelar det för roll egentligen? Plötsligt, under rubriken Föredrag/debatt i DN, ser jag detta:

Var det bra så? Kista Bibliotek, Kista torg 7, T-bana Kista Centrum, kl 18. Lena Andersson i ett samtal om boken ”Var det bra så?” med Qaisar Mahmood.

Och så plötsligt blev samtalet mellan Lena Andersson och Qaisar Mahmood avgörande för hur min kväll skulle se ut. Och inte bara det, allt blev plötsligt lätt, jag kände riktning, ett mål som kändes mer än rätt för kvällen. Jag har läst och även skrivit lite här på min blogg om Lena Anderssons Var det bra så? Jag har även läst och skrivit om Qaisar Mahmoods bok Jakten på svenskheten.

OLYMPUS DIGITAL CAMERABjörn Linnell ställer den första frågan, samtalet börjar…

Lena tror på jagets förändring.

Vad var det för Lena då hon skulle skriva boken, frågar Björn Linnell vidare.

Man själv bryr sig om vad man skriver om, hoppas andra ska göra det också.

Mångkultur idealiserades, reducerades till färggranna kläder, kryddor, mat och dans. Det tycke Lena var fel. En kollektiv lögn. Något måste göras, tänkte hon.

Qaisar gillade inte Lenas bok när den kom ut. Efter några år förstår han att Lotta, huvudpersonen i Lenas bok, är i minoritet, en svindlande tanke, säger Qaisar.

Svensk = stark och förtryckare. Så var det inte i verkligheten, säger Lena. Svenne var inte stark och hade inte status, säger hon vidare. Man får göra någon slags kullerbytta i huvudet för att förstå. Plötsligt är situationen omvänd för Lotta, bokens huvudperson.

Positionerna växlar och är situationsbundna. En t-shirt där det står 100% svensk, nej det är jag inte, säger Lena.

Och jag tror att det är just detta specifika mönster som Lena och Qaisar representerar som blev avgörande för min kväll. Visst spelar sakerna roll! Det finns alltid något som känns mer rätt än något annat. Nej, jag är inte heller 100% av något, knappast ens 50%.

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Visst spelar det roll…Evas perspektiv.

Meta