A history of…

29 mars, 2013 § 2 kommentarer

A history of SlovakiaJag har med vemod lämnat Slovakien bakom mig. Det är fortfarande kallt, det blev ett nytt snötäcke där på landet igår. Jag tog bara en bok med mig till Slovakien, A history of Slovakia. Jag skulle ha läst i den då och då om tiden hade tillåtit det. Det blev förstås inte mycket tid varken till läsning eller till att skriva (därför en kort paus här på min blogg), men mamma berättade en intressant liten historia om bygden och dess namn, och vad det kommer ifrån, som hon själv en gång i tiden lärde sig om i skolan av sin egen lärare. Mamma berättade historien om Sieben Drescher (sju drängar/tröskkarlar) som skulle ha lagt grunden för byn och dess namn Sebedražie en gång i tiden för länge, länge sedan. Idag vet jag själv att de första uppgifterna om min egen släkt i byn dateras till år 1628 då det fanns tre familjer av germanskt ursprung som var skrivna i byn. Sieben Drescher måste förstås ha kommit långt innan för byn grundades år 1245. Allt det här är av stort värde för mig då jag försöker sätta Katarina Levitsky (huvudpersonen i min egen berättelse) in i ett historiskt sammanhang. Arbetar förstås med manuset till min andra bok om Katarina Levitsky. Mer om detta en annan gång. Tills dess fortsätter jag att förkovra mig i Slovakiens och Centraleuropas historia för all del. Vilken mosaik, snacka om mångkultur!

OLYMPUS DIGITAL CAMERADet känns förstås lite vemodigt att lämna mamma, tiden går… Min egen ”Simone de Beauvoir” kom jag att tänka på i dubbel bemärkelse när jag tittade på henne, beau-voir=vacker syn. För visst har hon format mig, påverkat mig, många gånger styrt mig på min väg framåt… Om hon har ångrat något i vår relation? Nej, det vet jag inte, mamma tänker sitt och jag mitt. För det vuxna livet har skilt oss åt, inte bara psykologiskt utan framförallt geografiskt och kulturellt. Jag har saknat min mamma många gånger på min livsresa genom länder, kulturer… och jag tror att min mamma saknar mig som mest just nu, idag, när livets begränsningar gör sig mer och mer gällande för henne. Då skulle hon verkligen behöva ”en slovakisk dotter” som hon inte längre har, som hon kanske inte har haft på länge… och om det vore så då skulle vi kanske även kunnat ha en vuxen relation, som vi inte har idag, och då skulle jag stannat kvar hos henne, min mor. Men istället säger jag bara hej då och går, stannar bara några få dagar och går. Lämnar och går, som det alltid har varit…

Och nu befinner jag mig istället i södra Tjeckien, Česke Budejovice närmare bestämt, i den centraleuropeiska myllan.

§ 2 svar till A history of…

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande A history of…Evas perspektiv.

Meta