”Östeuropas blodomlopp”

15 maj, 2013 § Lämna en kommentar

Här i början av maj någon dag, jag minns inte riktigt när det var, läste jag i DN-Kultur en liten notis av Maria Schottenius med titeln ”Östeuropas blodomlopp”. Orden gick raka vägen djupt in i mig:

Östeuropa är speciellt. Det är Europa, fast ännu mer så. Det är ett ställe där människor lever och dör, fast ännu mer så. I dessa länder mellan väst och Ryssland är det förflutna fysiskt kännbart, och tungt. Det förflutna är också obarmhärtigt: genom historiens nyck blev det andra  världskriget och kommunismen oskiljaktiga historiska trauman, det ena blödande in i det andra, när nazistmakten beredde marken för Sovjets dominans.

Notisen finns inte på nätet, men det går att läsa den om du  klickar på bilden här nedan.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jag rev ut notisen ur tidningen, jag visste inte riktigt vad jag skulle göra med den, sedan  fick jag en tanke om att jag kanske skulle skriva till Maria Schottenius om att jag ville läsa mera i DN om Östeuropa tidigt på morgonen… Jag ville be henne att skriva mera, mera om Östeuropa. Jag ville säga till henne att hon gärna kunde läsa högt om hon så ville. Att hon gärna kunde be även någon annan berätta mera om detta Europa där mellan väst och Ryssland. För visst är detta Europa speciellt! Jag vet det. Jag kan intyga det! Åk dit och titta om ni så vill! Eller är kanske tiden inte mogen än?

OLYMPUS DIGITAL CAMERAIdag kom min man hem med ett paket med två böcker i. The Taste of Ashes, The Afterlife of Totalitarianism in Eastern Europe av Marci Shore. Den andra boken är Iron Curtain, The crushing of Eastern Europe 1944-1956 av Anne Applebaum. Och min sommarläsning är alltså säkrad. Jag ska absolut börja med Marci Shore. Förresten, jag får se om jag orkar vänta tills sommaren.

Knep IOch en viktig sak till. Just nu läser jag Utbrytarkungens knep eller Hur jag slutade ängslas och lärde mig att älska Sverige. Boken kom ut för fem år sedan, 2008. Jag förstår bara inte att den inte har kommit i mina händer tidigare. Boken handlar om mina landsmän, före detta eller nuvarande, vilket som. Om de som flydde Warszawapaktens ockupation av Tjeckoslovakien 1968, med deras egna ord och bilder. Vladimir Oravsky och Tomas Kramar är bokens redaktörer. Jag läser deras berättelser och både ryser och njuter samtidigt. Jag läser om deras väg och deras början i det nya landet Sverige. Och visst känner jag igen mig trots att jag själv lämnade mitt f d land först 10 år senare. Jag kan bara säga att jag njuter av att läsa boken. Jag njuter av att läsa dessa förkortade berättelser som var och en skulle kunna förtjäna att bli riktiga biografier. Läs boken själv! Mycket givande!

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande ”Östeuropas blodomlopp”Evas perspektiv.

Meta