Hommage à min kompis

6 juni, 2013 § Lämna en kommentar

Tim JacksonDå och då kommer jag att tänka på boken av Tim Jackson Välfärd utan tillväxt, så skapar vi ett hållbart samhälle. Jag läste den någon gång förra året. Jag minns att jag blev mycket inspirerad av boken, mer än inspirerad skulle jag vilja säga. Många av de idéer jag själv har fått under de senaste åren, decenniet, fick jag helt enkelt bekräftade och ville till verket genast. Redan rubrikerna på de olika kapitlen i boken säger ganska mycket: Förlorat välstånd, Oansvarighetens tidevarv, En omdefiniering av välståndet, Tillväxtens dilemma, Myten om frikoppling, Konsumismens ”järnbur”, Keynesianismen och ”den gröna nya given”, Ekologisk makroekonomi, Blomstring – inom ekologins gränser, Styrelseformer för välstånd, Övergången till en hållbar ekonomi, Välstånd som varar.

Jag tänker själv idag ganska mycket, bland annat kring mina kläder; vilka kläder jag köper, vad de är tillverkade utav, vilket material, var någonstans de tillverkas, vem tillverkar de kläder jag köper etc. etc. Det här är mycket viktigt för mig idag. Å andra sidan köper jag mindre ofta mina kläder i vanliga affärer/butiker och istället går jag och söker efter hållbara kläder på secondhandbutiker eller helt enkelt återanvänder/kombinerar kläder jag har hemma i min egen garderob med det jag hittar på secondhand. Och detta har helt enkelt blivit ett mycket nyttigt nöje för mig. För några månader sedan fick jag en stor kasse med kläder av min fina kompis. Jättefina kläder som hon av en och annan anledning inte längre kan använda själv. Och när jag inte skriver på min trilogi återanvänder jag. För närvarande syr jag om en kjol till en klänning. OLYMPUS DIGITAL CAMERA Se tyget här till vänster. Jag har inte hunnit att berätta för min kompis än. Kjolen var mycket vid, det fanns alltså mycket tyg där att använda. Tyvärr kunde jag själv inte heller använda kjolen. Den var för liten i midjan. Men tyget, titta vilket fantastiskt tyg och av fin kvalitet dessutom. Jag sprättade försiktigt upp kjolen, tvättade och strök tyget och titta, ett tygstycke till en underbar sommarklänning! Och hur jag lärde mig att sy kan du läsa om i Utresetillstånd, min bok som finns att köpa här intill.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAKlänningen här till höger ska bli en storlek mindre för att jag ska kunna använda den. Även den är av ett underbart bomullstyg och mjuka sommarfärger i ljusbeige, grönt och ockra. OLYMPUS DIGITAL CAMERAOch apropå mina pelargoner, den här gången, dem jag har i stan. De är också ”home made” fast mycket större än dem jag planterat på landet. En liten paradox, skulle luften i stan passa bättre än den fuktiga luften som finns där på landet i Sörmland? Ingen aning.

Ang mitt läsande: Jag har påbörjat Skattsökaren av Jean Marie Gustave Le Clézio, som handlar om Le Clézios farfar runt förra sekelskiftet på Mauritius. Läser även, äntligen! Dagbok 1994-2003 av Mircea Cartarescu. Jag njuter förstås!

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Hommage à min kompisEvas perspektiv.

Meta