Från mina anteckningar…

20 juli, 2013 § 2 kommentarer

Jag blev mycket upprörd, rasande, skulle jag vilja säga, häromdagen när jag hörde nyheten: Ett kvinnomord var tredje dag i Italien. Alltså, var tredje dag dör en kvinna i Italien p g a våld i nära relationer. Jag kom igång och började tänka vidare, det måste gå att göra något för att förhindra att kvinnor dör på detta sätt alldeles i vår närhet, i Italien, i Europa etc,. etc. Upplysning, kunskap, kunskap och mera kunskap mycket tidigt, i skolan, på arbetsplatser, överallt. Öka medvetenheten om kvinnofrågor och om våld överhuvudtaget. I något av mina senaste inlägg fick jag lust att skriva mera om relationer och lovade att återkomma. Kanske skulle man kunna titta närmare på den totala obalansen som verkar uppstå (och framförallt hur den uppstår) när ena partnern tar sig rätten till den andres kropp. Att man alltså tror att man äger den och till slut gör sig av med den på detta brutala sättet.

En kvinna som höjde sin röst och vågade säga ifrån under 70-talet fast i ett annat sammanhang är författarinnan Hana Ponická från f d Tjeckoslovakien. Hon levde i Slovakien och är den enda kvinnliga författare från Slovakien som skrev under Charta 77. DoPonickaHanaminik Tatarka, en annan slovakisk författare, skrev även han under Charta 77.

För närvarande läser jag Lukavické zápisky (Anteckningar från Lukavica) av Hana Ponická. Jag läser boken på slovakiska. I nuläge vet jag inte om boken är översatt till engelska. Lukavické zapisky är ett viktigt dokument över hur situationen var i f d Tjeckoslovakien/Slovakien några år efter år 1968 då sovjetiska och andra Warszawapaktstrupper invaderade Tjeckoslovakien. Lukavicke_zapiskyBoken ger mig perspektiv på mitt eget liv under 70-talet då jag fortfarande levde i mitt gamla hemland. Bitarna som jag saknat, dem jag under 70-talet av en och annan anledning inte registrerade, har genom läsning av boken fallit på plats. Under denna tid var jag själv mera inriktad och intresserad av vad som hände i väst och andra delar av världen än i det trista/gråa klimatet i mitt eget land.

Jag läser Ponická och försöker förstå var hon tog styrka ifrån för att ställa sig på egna ben på det sättet som hon gjorde och säga ifrån. Beundransvärt! Boken gavs ut i Kanada år 1989 av Sixty Eight Publishing, Cor. A Slovak Research and Study Centre in Toronto.

Min man (redaktör) läser manus till min andra bok. Egentligen började han redan under julen men till slut backade jag ur för jag kände att jag inte riktig var redo än för hans första genomläsning. Under våren jobbade jag fortfarande med det/manuset och nu under sommarledigheten är det under hans lupp. Jag är förstås nyfiken på vad han har att säga och skulle helst vilja få kommentarer direkt på varje kapitel han har läst. Men så går det inte till i hans värld, han är strukturerad och han kommer att ge mig kommentarer först efter han läst igenom hela manuset. Jag får helt enkelt vänta tills jag får kommentarerna skriftligt, på papper. OLYMPUS DIGITAL CAMERAOch det är inte alltid så lätt att inte veta, jobbigt, helt enkelt. Medan jag väntar läser jag slut på Anteckningar från Lukavica men har redan börjat att läsa Kärlek en betraktelse av Alain de Botton. Jag kanske kan referera till boken av de Botton om jag till slut skriver inlägget om nära relationer. En annan bok som väntar är När seklet var kort av den tjeckiske författaren Bohumil Hrabal.

Nästa vecka ska vi till Bohuslän, fira en 5o-årsbröllopsdag. Jag har hittat en fin klänning av Carin Wester (ni som läser min blogg vet så här dags att jag är svag för  kläder, gillar fina plagg helt enkelt). Titta på klänningen! Jag är jättenöjd att jag köpt den. Jag ska ha på mig den på middagen i Hamburgsund. Det var absolut inget impulsköp, har varit och tittat på klänningen flera gånger innan jag bestämde mig. Ok, ungefär så här mycket från mina anteckningar idag!

§ 2 svar till Från mina anteckningar…

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Från mina anteckningar…Evas perspektiv.

Meta