”Humaniora nödvändigt för ett kreativt näringsliv”

31 augusti, 2013 § Lämna en kommentar

Jag har precis läst i dagens DN DEBATT artikeln skriven av Robert Weil, ”Humaniora nödvändigt för ett kreativt näringsliv”.  Jag själv har nästan inget mer att tillägga, kan bara säga att jag har stor respekt för Weils tankar! De sammanfaller med mina egna, helt enkelt.

Vi måste öka den breda allmänbildningen och den kreativa träningen, naturvetenskap och humaniora måste gå hand i hand. På samma sätt som när det gäller färdigheten i de naturvetenskapliga ämnena, måste den humanistiska bildningen och den kreativa träningen börja tidigt, inte delas upp i isolerade yrkesskolor. Återinför därför de estetiska ämnena som obligatoriska ämnen i gymnasieutbildningen. Hitta former för att ge dessa ämnen värdeomdömen som ger dem samma status som de traditionellt kunskapsorienterande ämnena. Vi behöver människor som är utbildade och tränade i att forma ett bättre samhälle och i att förhålla sig till en marknad i konstant förändring. Detta kommer att ge den bästa framtida anställningsbarheten.

Men det finns en liten detalj som jag reagerade emot nämligen att det är näringslivets och inte individens behov som främst betonas, även om jag håller med att de här sammanfaller. Vår strävan bör i första hand riktas mot att bli fullvärdiga och balanserade individer, kärnan i humaniora är just ”människan”. Om vi lyckas i detta uppsåt kommer detta i förlängningen att leda till ett bättre samhälle för alla och en viktig del i ett gott samhälle är ett välfungerande näringsliv.

Avslutningsvis vill jag inte bara tacka Robert Weil för en mycket tänkvärd debattartikel men även min man som har gett sig tid här på morgonen och bidragit till en givande diskussion här hemma.

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande ”Humaniora nödvändigt för ett kreativt näringsliv”Evas perspektiv.

Meta