”Stockholm Literature”

9 september, 2013 § Lämna en kommentar

Jag vill bara kort uppmärksamma Stockholm Literature på Moderna Museet den 26 – 27 oktober 2013 kl 10-18.

Under två dagar möts litteratur, konst och vetenskap i samtal, uppläsningar och performance på Moderna Museet i Stockholm. Tretton internationella författare och tre internationella dramatiker gästar den första upplagan av Stockholm Literature på Moderna Museet.

Daniel Birnbaum, överintendent på Moderna Museet säger: ”Litteraturen och konsten lever inte separata liv. Det är viktigt att påminna om det – festivalen blir en chans att se vad som uppstår när de drabbar samman.”

Och vetenskap? Vad händer när litteraturen, konsten och vetenskapen drabbar samman? Det återstår att se. I alla fall, det fullständiga programmet för evenemanget är inte klart än. Det kommer först 17 september och jag ser fram emot det med nyfikenhet. aleksijevitj_margarita-kabakovaSom man kan se av det preliminära programmet kommer författare hit till Stockholm som tidigare har uppmärksammats internationellt. Jag själv ser förstås fram emot bl a Svetlana Aleksijevitj. Förra vecka köpte jag ”Tiden second hand, slutet för den röda människan” av henne som födelsedagspresent till min dotter. Jag har själv än så länge inte läst något av henne, bara om henne.

Men tillbaka till programmet och min nyfikenhet på hur den vetenskapliga tredjedelen kommer att representeras. Jag kom att tänka på Robert Weil efter jag skrev inlägget om hans artikel i DN. För några dagar sedan såg jag så småningom även programmet Min sanning med honom, som förstås var mycket givande och när han blev tillfrågad om vad nästa stora projekt, utmaning inför framtiden var så svarade han så här: ”Vetenskapen, kulturen, alla de olika samhällsvetenskaperna måste komma ihop på ett helt annat sätt och jag tror att det blir en oerhört spännande utveckling inom de närmaste 10-20 åren och jag hoppas verkligen våra institutioner kommer att vara med på det.” Nu återstår att se hur långt vetenskapen är med på dessa tankar. Det ska bli spännande att se när det fullständiga programmet släpps. Och så ser jag förstås fram emot detta evenemang.

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande ”Stockholm Literature”Evas perspektiv.

Meta