”Anasoft litera”

31 oktober, 2013 § Lämna en kommentar

Snart åker jag tillbaka till Mellaneuropa, Wien – Bratislava och sedan vidare till den slovakiska landsbygden utanför staden Prievidza, där jag kommer ifrån. Mitt arbete följer förstås med, det är fördel med skrivandet :). Det finns många nackdelar också men dem skriver jag inte om här! Just nu skriver jag faktiskt om Mauritius och då borde jag kanske åka dit istället men det gör jag inte, den resan får vänta. Det är helt enkelt ett mycket större projekt…

I alla fall, under sommaren följde jag nomineringarna till det prestigefyllda slovakiska litteraturpriset Anasoft litera. Sedan glömde jag bort det. Frågan blev aktuell igen här inför resan. Vinnaren (utsedd redan i september) blev Víťo Staviarsky med romanen Kale topanky (Kale skor) från bokförlaget Marenčin PT. Jag är förstås mycket nyfiken och ska handla böcker i Slovakien, inte bara Staviarskys bok utan säkert även några andra av de nominerade. Det avgör jag när jag är på plats och bläddrar i böckerna. Jag är speciellt intresserad av Lucia Piussi, Život je krátky, (Livet är kort) Limerick, 2012. Spännande!  Texterna jag länkar till är med några undantag på slovakiska men Google translate kan förstås stå er till hjälp som inte kan läsa mitt modersmål 🙂 .

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande ”Anasoft litera”Evas perspektiv.

Meta