”Bryt det sista tabut”

22 november, 2013 § Lämna en kommentar

maria boreliusBryt det sista tabut. Mental ohälsa ut ur garderoben! Rubriken syftar på en nyutkommen bok på Natur och Kultur av vetenskapsjournalisten, biologen och företagaren Maria Borelius. Jag köpte boken ganska omgående när den kom ut och har nu hunnit ungefär halvvägs. Jag tror att jag uppmärksammade boken första gången redan under tidig höst då jag såg höstens program för kommande presentationer på Stockholms Stadsbibliotek. Jag anade att denna bok är en viktig bok, precis en sådan bok som behövdes och inte fanns. Men nu är den här (den kom ut den 4 november) och igår kväll presenterade Maria Borelius boken tillsammans med professor Martin Schalling från Karolinska Institutet. Jag var där, det var ett välbesökt seminarium, helt enkelt ett mycket viktigt ämne. Trots att jag inte är klar med boken än vågar jag redan nu säga att denna bok är en brytpunkt i synen på psykisk hälsa/ohälsa i Sverige.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Var tredje svensk drabbas någon gång i livet av mental ohälsa; ätstörningar, depression, utbrändhet, panikångest, bipolär sjukdom, psykoser, tvångssyndrom etc. På topplistan över de för samhället mest kostsamma folksjukdomarna i Sverige är tre av fyra mentala sjukdomar. Så här ser svensktoppen i ohälsa ut: 1) depression; 2) panikångest; 3) ryggont; 4) utmattningsdepression/utbrändhet.

Psykiska sjukdomar kostar samhället 60 miljarder om året. Dubbelt så mycket som kostnaderna för cancer. Det här är en bomb mitt i folkhemmet. Ändå talar vi inte om psykisk sjukdom, säger Maria Borelius.

Vi hör inga riksdagsledamöter tala om sin kamp med bipolär sjukdom. Eller företagsledare om sin depression. Eller finansmän, sportstjärnor, ledande journalister, fotomodeller eller andra som tidningarna skriver om. Nästan ingen pratar om det som finns överallt, nämligen mental ohälsa.

Varför är det så? Varför vågar vi inte berätta? Borelius går systematiskt tillväga och visar vad som ligger bakom tabun, vår oro att inte berätta. Med boken gör hon även ett försök att öppna upp/bryta tabut och vägleda både genom sin egen berättelse som hon inleder i början av boken och några andra personliga berättelser/erfarenheter av psykisk ohälsa mot slutet av boken. Jag kan redan nu rekommendera boken. Avstigmatiseringen av psykisk ohälsa har redan hunnit långt i t ex USA och Storbritannien. Man ska helt enkelt ha läst boken om man är intresserad av vår samtid!

 

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande ”Bryt det sista tabut”Evas perspektiv.

Meta