Dan före dan före dan före dopparedan

21 december, 2013 § Lämna en kommentar

Julgranen står redan i foten men den är inte klädd än. Den dricker mycket vatten efter att ha stått i redskapsskjulet i en vecka. Den är fin, grön, allt verkar som att den kommer att klara sig bra över jul och säkert längre än så.

Jag håller på och knäcker valnötter, förbereder ingredienserna till typiska slovakiska julkakor, Medvedie labky (björntassar på svenska).

Ja, vi är redan på landet men ska tillbaka en sväng över julafton för den firas i stan och sedan fortsätter vi på landet under resten av julhelgen, mellandagarna och över nyårsafton. Allt ska vara förberett här när hela sällskapet kommer till landet. Bl a surkålsgryta (den kommer ni väl ihåg från förra året?), oblater, honung och Medvedie labky ska förstås vara på julbordet. Julen hos oss är alltid ”cross-over”, svensk-tjeckoslovakisk-mauritisk med franska smulor. Efter alla år börjar jag få ordning på det, dock ej över kryddorna i en riktig mauritisk currygryta. Den får förbli ”original” nästan varje gång jag lagar den 🙂OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tyvärr har jag inte haft mycket tid över att jobba med mitt manus denna vecka. Jag arbetar på andra boken om Katarina Levitsky. Det bekymrar mig lite. Jag känner mig lite ”disconnected” och den känslan tycker jag inte alls om. Alltså, det gäller att återuppta arbetet igen. Och det ska det bli!

Annars läser jag för närvarande Ringaren i Notre Dame av Victor Hugo. Jag tog upp Victor Hugo här under sen höst av flera olika anledningar. En är att jag har bott på Avenue Victor Hugo i Saint Maur utanför Paris. Jag tror inte att jag har läst boken tidigare i sin helhet som jag gör nu. Jag har läst om boken, jag har läst om Victor Hugo men jag kände att min kunskap om Ringaren i Notre Dame var mycket fragmenterad och jag har velat läsa den under längre tid. Och nu var det alltså dags. Här under mellandagarna ska vi även titta på musikalversionen Les misérables på hemmabio. Jag har sett en fransk dramatisering med Gérard Depardieu, men det var länge sedan. Utvandrarna och Nybyggarna av Vilhelm Moberg regisserade av Jan Troell står också på biolistan under julledigheten.

För övrigt ser det mer ut som vår här i Sörmland än jul där ute, allt är så där friskt grönt. Helt otroligt, ungefär 6-7 grader säger min man som precis har kommit hem från affären.

Och till slut skulle jag vilja ge lite tips på intressant läsning (böcker som jag läst och tyckt om) kanske här under jul- och nyårshelger:

Allt är vind av Jean Marie Gustav Le Clézio

Din klara sol: berättelser från en gammal byskola i Sörmland av Lise Devrient

Bryt det sista tabut: mental ohälsa ut ur garderoben av Maria Borelius

God jul och Gott nytt år!

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Dan före dan före dan före dopparedanEvas perspektiv.

Meta