Det nya Europa

30 januari, 2014 § Lämna en kommentar

Kommer ni ihåg? Det var inte så länge sedan vi i ”väst” diskuterade övergångsregler för östeuropéer. Rädslan för att de skulle komma och ta arbete från t ex fransmän eller andra västeuropéer var stor. Jag tänker på de polska rörmokarna och Maciej Zarembas artiklar i ämnet som blev en bok till slut. Sedan dess har jag själv träffat människor i både Sverige och mina före detta hemländer Tjeckien och Slovakien men även i Frankrike, dit jag åker ofta, som har flyttat p g a sitt arbete till ett nytt land. Och jag behöver inte ens åka utomlands, jag kan stanna kvar i Stockholm, dagligen ser/hör jag ”de nya européerna” på Stockholms gator, tunnelbanan, tåg osv. Och jag behöver inte ens gå ut från mitt hus, vi har fått nya grannar, ett ungt, väletablerat par på den europeiska arbetsmarknaden, från Madrid. De har högavlönade arbeten, kommunicerar på engelska och har precis påbörjat kurs i det svenska språket. Vidare skulle jag kunna berätta om en nyfunnen vän från Belgrad som i snart tio år arbetat i Stockholm med ett fantastiskt svenskt språk!

Det är alltså helt nya tider i Europa och vi är förstås med även vi här i Skandinavien. Och hur många svenskar jobbar inte i Norge t ex, i England men även i andra europeiska länder? När jag börjar tänka på frågan om den europeiska arbetsmarknaden börjar jag nästan automatiskt associera vidare och diskussionen om den skulle kunna bli stor med både fördelar och nackdelar med att arbeta i sitt eget land eller att flytta till ett annat land helt enkelt för arbetets skull.

SylvainI alla fall, att jag överhuvudtaget har börjat skriva i ämnet har att göra med min släkt. Min stora släkt som i många generationer har flyttat runt just på grund av arbete. Mina förfäder har kommit till Slovakien västerifrån, de första uppgifterna om dem finns bevarade från år 1628. Men just här idag kommer jag inte att skriva om dem. Jag vill säga några ord om den senare generationen, om min faster Agnes som utvandrade från den slovakiska landsbygden till Frankrike några år innan andra världskriget. Hon var bara 18 år gammal. Agnès var storasyster till min far som var bara några få år gammal när hon lämnade familjen för arbete i Frankrike. Och gissa om det var en svår separation? Denna separation har på gott och ont präglat hela min uppväxt. Jag hade alltid svårt att se min pappa och Agnès både när de skulle återse varandra och sedan igen lämna varandra, det blev alltid mycket glädje i början och sedan mycket sorg och tårar. Och det blev också många resor till och från Frankrike. Många resor och många känslor!

Och nu vill jag komma till kritan och skriva om det som var meningen med det här inlägget, faster Angès barnbarn Sylvain. Sylvain Machac (bilden här ovan) är min kusins son. Min kusin, född och uppvuxen i Frankrike, förresten det är han där på framsidan av min bok Utresetillstånd som finns här intill. Min speciella kusin från Frankrike! Nu vill jag säga några ord om hans son, Sylvain, som är en fransk skådespelare. Han har haft ganska betydelsefulla framgångar i Frankrike med den ganska berömde franske skådespelaren Michel Bouquet. Sylvain bor sedan några månader i Bratislava och gör braksuccé i den mycket populära slovakiska tv-serien Panelak (Höghus). Obs, serien sänds varje dag i landet! Sylvain har alltså flyttat på grund av arbete men den här gången gick flytten österut. Och snacka om slovaker (slovakiskor) älskar honom? Han har precis börjat läsa slovakiska men medverkar redan i Panelak och hans repliker låter superslovakiska trots att han inte behärskar det slovakiska språket än. Och jag är förstås mycket glad för hans skull och stolt förstås över Sylvain. När jag pratar med Nicole, Sylvains mor, som är ”pur” parisiska ruskar hon bara på sitt huvud. ”Qui pourrait le croire?” Visst, vem kunde tro det?

Och om vi återgår tillbaka till detta med arbete, vet vi att det finns redan svenskar som arbetar inte bara i Norge utan även Polen och i andra östeuropeiska länder. Och om det var eller är snack om några övergångsregler för arbetskraft som går österut? Nej, det har jag inte hört talas om! Har ni? Oui, qui pourrait le croire!

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Det nya EuropaEvas perspektiv.

Meta