Vaclav Havel Airport Prague

6 mars, 2014 § Lämna en kommentar

OLYMPUS DIGITAL CAMERAIgår kom jag till Prag, när vi skulle gå att hämta hyrbilen vände jag mig om och såg den här bilden, Vaclav Havel Airport Prague. I samma ögonblick blev jag på något sätt så starkt medveten om hur snabbt allt gått och att allt är bara historia idag, en berättelse om Berlinmurens fall, om Sammetsrevolutionen, om Vaclav Havel… En fin berättelse…

I år kommer vi att fira ett kvartssekel sedan Berlinmurens fall och det gäller att fortsätta att leva upp till Havels berättelse.

Idag befinner jag mig redan långt från Prag, i Bojnice i centrala Slovakien. Och här faller det sig ganska naturligt att man tänker på Ukraina. Från skolan minns jag att gränsen mellan Slovakien och Ukraina är precis tio mil lång. Jag tänker på hur vi i f d Tjeckoslovakien våren 1968 befann oss i en liknande situation som Ukraina är idag. Hur allt misslyckades för oss i augusti 1968 och hur vi, folket här, fick vänta ända till hösten 1989. Hösten 1989 hade jag själv redan bott mer än tio år i utlandet. Och jag hoppas/tror att har man en gång blivit medveten om vad frihet är, har man en gång lyft, då går det inte stoppa. Utvecklingen går inte att stoppa och samma gäller även för Ukraina och det ukrainska folket! Nu är det bara att hoppas!

Och idag ska jag träffa min åttiofyraåriga mamma.

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Vaclav Havel Airport PragueEvas perspektiv.

Meta