Vi har något gemensamt

9 mars, 2014 § 3 kommentarer

Jag har lämnat Slovakien bakom mig och i skrivande stund sitter jag på ett hotell på Mala strana i Prag. Jag kommer inte att skriva om min mamma så mycket idag. Det var inte lätt att lämna henne. Både hennes ålder och hälsotillstånd visar på att hon behöver mer och mer hjälp och just nu är jag helt upptagen av hur det ska gå till.

Varje gång jag besöker Slovakien nuförtiden slås jag av hur snabbt förändringarna går sedan järnridåns fall, något jag berörde i ett tidigare blogginlägg för knappt en och en halv månad sedan. Trots att jag bara var där tre dagar den här gången hann jag träffa flera människor som visade sig ha kopplingar till Skandinavien på ett eller annat sätt. Vi bodde på det mycket trevliga lägenhetshotellet Vendelín i Bojnice vars ägares bror bor och arbetar i Stockholm sedan fem år. En av dagarna åt vi lunch på en restaurang där servitören först trodde att vi (jag och min man) var från Norge. Det visade sig att han har bott och arbetat i Norge under flera år och stolt berättade att han nästa vecka väntar på sina norska vänner som kommer att besöka honom i Slovakien. ”Skandinavien står högt i kurs här”, berättade han. Och då känner jag någon slags dubbel stolthet när mina forna landsmän bekräftar inte bara min centraleuropeiska utan även min skandinaviska bakgrund. Och en sak till, jag undrar om det inte är mer än rena sammanträffanden. Det finns faktiskt många likheter mellan slovaker och skandinaver när det gäller temperament (slovaker är något mer lågmälda än andra slaver), kärleken till naturen och den diskreta men hjärtliga gästfriheten. Det blir säkert flera ”sammanträffanden” i framtiden.

Och vad vi tyckte om Vendelín? Ja, det stämmer, helt enastående!

§ 3 svar till Vi har något gemensamt

  • Valeria skriver:

    Hej Eva, tack för den trevliga stunden i Prag pa hotellet, hoppas ni varit nöjda hos oss!
    Jag maste bara kommentera här, eftersom jag känner precis som du – att vi har ganska mycket gemensamt, vi slovaker o svenskar. O det roliga är att du just varit i Bojnice. Denna lilla stad betyder otroligt mycket för mej – dels att en del av familjen kommer därifran, den käraste familjen fran farmors sida – o att jag verkligen älskar denna lilla by nära till Prievidza, med sitt härliga slott o manga vackra minnen.
    Jag ser fram emot att fa läsa din bok, tror att det blir mycket som jag kommer att upptäcka som vi har gemensamt, precis som du skrev.
    Ha det sa bra Valeria – fr Prag, som älskar bade Slovakien o Sverige

    • Evas Perspektiv skriver:

      Vi var supernöjda på Hotel Kinsky Garden. Förresten, det är vi varje gång vi bor där!

      Tack för din kommentar Valeria, jag blev jätteglad för den. Jag återkommer till dig så småningom. Visst har vi mycket gemensamt!

  • Evas Perspektiv skriver:

    Bara några rader för att komplettera mitt blogginlägg. Idag när vi skulle checka ut från hotellet där vi bodde i Prag kände jag igen Valeria i receptionen från våra tidigare vistelser. Tjeckiska tjejen som pratar så fantastisk svenska, tänkte jag. Jag hejade långtifrån, på svenska förstås. Som ni kan läsa här ovan visade det sig att vi har mycket mera gemensamt! Och det är förstås jätteroligt att träffa landsmän. Svenska, slovakiska, tjeckiska, whatever!

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Vi har något gemensamtEvas perspektiv.

Meta