Presidentval 2014 i Slovakien

13 mars, 2014 § 2 kommentarer

Jag är ganska nyligen hemkommen från en kortare resa till Slovakien. Mitt f d hemland, dåvarande Tjeckoslovakien, delades år 1993 och Slovakien och Tjeckien är sedan dess två självständiga länder, Slovakien med Bratislava och Tjeckien med Prag som huvudstad. Jag åker oftast via Prag och sedan bilar till centrala Slovakien. Och nu skulle jag kunna skriva hur mycket som helst om resan mellan Prag och Prievidza/Sebedražie (där jag kommer ifrån) med särskild betoning på Mähren, den bördiga remsan mellan Tjeckien och Slovakien. Men det kommer jag inte göra idag. Jag kom på att Mähren förtjänar ett eget inlägg här på min blogg.Rado Prochazka

Det jag vill skriva om här, idag, kort, är det kommande presidentvalet i Slovakien, första omgången, den 15 mars och eventuellt andra, den 29 mars 2014. Tack vare vistelsen i Slovakien blev jag inte bara påmind om vad som just nu är det viktigaste i det slovakiska informationsflödet utan också själv intresserad av att ta reda på mer information om de olika kandidaterna.  Även om jag lever i Sverige och är, just nu, mest upptagen av de kommande svenska och EU-valen blev jag i Slovakien påmind om hur skeenden sammanfaller eller kan sammanfalla även om med fördröjning. Jag tänker mest på en av de slovakiska presidentkandidaterna Radoslav (Rado) Prochazka (bilden ovan med sin familj) som bidragit till mitt intresse för inte bara presidentvalet i Slovakien utan också det kommande valet till EU-parlamentet och hur viktigt det är, inte minst idag med den överhängande krisen i Ukraina, att bry sig om det!

Jag tog mig tid, idag, på morgonen, och läste om de olika presidentkandidaterna. Radoslav Prochazka är ung, välutbildad och välmeriterad. Men är Slovakien, mitt f d födelseland, moget för denna kandidat?? Det kommer förstås att visa sig ganska snart. Och skulle det bli så att Radoslav Prochazka inte får chansen i Slovakien, att han helt enkelt är före sin tid, då är inget förlorat. Med sina 41 år, Yale-utbildad Ph.D. jurist, ”Member of Parliament, and jurisprudence professor. Drafted by a real indoor-soccer team at the age of 40” (Har tagit från hans twitterkonto) har han det mesta framför sig. Det gäller att hålla ögonen öppna, även här i Sverige!

§ 2 svar till Presidentval 2014 i Slovakien

  • Tanja Pérskaja skriver:

    Hej Eva! Väldigt intressant. Det är Tanja Pérskaja som du träffat på tåget mellan Stockholm & Eskilstuna. Jag har inte ännu hunnit läsa allt men jag ser att du håller på med frågor som du&jag har tagit upp i samtalet, är det inte fantastiskt? Jag ska läsa noga, men jag ser redan att du är bra på att skriva och tar upp väldigt aktuella ämnen, toppen! Ta gärna kontakt
    Med vänlig hälsning, Tanja

  • Evas Perspektiv skriver:

    Tack, Tanja! Roligt att höra att du uppskattar vad jag tar upp här på min blogg. Visst är det ämnen/områden vi har gemensamt. Gärna aktuella frågor i mån av tid. Vad gäller presidentvalet i Slovakien får jag återkomma efter andra omgången som äger rum den 29 mars. Jag hör av mig så småningom. Hoppas det gick bra med katten!

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Presidentval 2014 i SlovakienEvas perspektiv.

Meta