Några ord om egenutgivning

19 april, 2014 § 4 kommentarer

Egenutgivning eller självutgivning (båda termerna förekommer) handlar om böcker som författarna själva ger ut på eget bokförlag och, som journalisten Sanna Posti Sjöman skriver i DN.Kultur idag (19/4), i huvudsak utgivna som ”Print-on-demand” i tryck- eller e-boksform. ”Man får en annan respekt från medier och sina läsare” säger författaren Hugh Howey som artikeln i DN handlar om.

Jag gav själv ut Utresetillstånd, min första skönlitterära bok på ett eget förlag, Arabela Förag, i mars 2012. Mina erfarenheter i samband med dess utgivning har förstärkt min tro på att egenutgivning är bokens framtid. Varje steg jag tog för att först skriva och sedan ge ut boken går nästan inte att värdera i ord. Det måste kännas! Jag håller helt och hållet med Hugh Howey i artikeln ovan.

Hugh Howey menar att själv­utgivning kommer att bli ett allt vanligare.

– Man får en annan slags respekt från media, andra författare och från sina läsare. Om jag hade rott i hamn Ridley Scott-avtalet, blivit en New York Times-bästsäljare och sålt en och en halv miljoner böcker med ett stort bokförlag i ryggen hade folk tyckt att jag lyckades just tack vare storförlaget. Jag är en self-made författare.

Jag är förstås helt invaderad av böckernas värld och framförallt bokens framtid. Jag önskar att nyhets- och kultursidorna ägnade mera tid och plats åt egenutgivning. För det är inte bara skönlitterära böcker som ges ut och kommer att ges ut på egna förlag. Jag tror t ex att populärvetenskaplig kunskap (böcker) är väldigt passande för egenutgivning. T ex borde det för varje forskare vara en ynnest att kunna sprida de egna forskningsresultaten och på det sättet öka dess genomslagskraft framförallt utanför den akademiska världen. Detta behövs, är nödvändigt skulle jag vilja säga, mer än någonsin! Vårt samhälle måste börja röra på sig och för det behövs det att vi ersätter de gamla strukturerna med nya. En ny kunskap, helt enkelt för att bidra till förändring i publiceringsmönstren i de föråldrade vanorna inom den akademiska världen. När jag tittar i min ”kristallkula” 🙂 är jag övertygad om att egenutgivning har framtiden för sig!!

§ 4 svar till Några ord om egenutgivning

  • hej eva, har hittat din sida, verkar mycket intressant det du skriver om. ska läsa din texter här på bloggen. mvh din författarkollega bielke von sydow

    • Evas Perspektiv skriver:

      Roligt Maria att du hittat hit! Jag har sett intervjun med dig, jag ska förstås fortsätta att utforska din blogg vidare. Förresten, igår såg jag dina böcker på Stadsbiblioteket här i Stockholm, höll dem i min hand… fina böcker! Jag ser fram emot att utbyta kunskap/information med dig. Ja, jag återkommer gärna. Mvh

  • Hej Eva!
    Jag har nu bestämt mig för att ge ut min avhandling print-on-demand på förlaget Ultima Eszperanza. Det finns många fördelar med det jämfört med att ge ut på universitets tryckeri och i en skriftserie. Det som framför allt tog emot var att jag då skulle behöva avsäga mig upphovsrätten i tre år och att universitetet genom Carolina Rediviva tar hand om distributionen. Den litar jag inte mycket på.
    Se gärna deras tjänster här:
    http://www.ultimaesperanzabooks.se/tj%C3%A4nster-11775991
    Jag var mycket positivt överraskad av trycket och bildkvaliteten i de böcker som jag har sett av förlaget.
    Hälsningar Anna

    • Evas Perspektiv skriver:

      Hej Anna!
      Det låter jätteroligt! Jag har förstås massvis med frågor om hur du ska gå tillväga med den ”akademiska delen”, men det behöver vi inte ta här. Jag förstår helt och hållet att du vill ha kontrollen över ditt arbete, din text! Vad gäller distributionen av akademiska texter (vetenskapliga resultat) skulle man kunna skriva en hel avhandling om. Det har vi pratat om tidigare, du och jag vill jag minnas, att de vetenskapliga texterna inte når ut i samhället. Och där måste det förstås göras något. Återigen hamnar vi i diskussionen om den ”tredje uppgiften” inom den akademiska världen som fortfarande inte tas på allvar. Men publicerar du din avhandling på egen hand då är du den första jag har hört talas om som tar saken i egna händer. Och det tycker jag är bara att uppmuntra, för mångfalden är minst lika viktig inom akademien som på andra områden i samhället, om inte viktigare!

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Några ord om egenutgivningEvas perspektiv.

Meta