Bokhora med flera

8 maj, 2014 § Lämna en kommentar

Jag är övertygad om att ni känner till Bokhora, en bokblogg som startades av fem litteraturälskande kvinnor i juli 2006. Om ni inte känner till den får ni besöka Bokhoras hemsida här. Tack vare många bokbloggare/bloggerskor har bokvärlden fått en renässans. I stället för de få böcker som förut fick plats på kultursidorna i dagstidningar har vi fått ett hav av ärliga, mindre uppskruvade litteraturrecensioner/omdömen på nätet. Framförallt har variationen ökat och med det även variationen i omdömen. Alltså, allt är inte guld som glittrar bara för att boken är utgiven av ett stort bokförlag. Kolla gärna recensionerna på nätet, varför inte på Bokhora, innan ni bestämmer er för att ägna er tid/pengar åt en bok som lovprisas t ex i dagspressen. Andra bra bokbloggar är t ex Bernur och Bokmania.

Nawal IJag läser just nu Nawal el Saadawi Den stulna romanen. Jag har velat läsa henne länge, det tog så lång tid för mig att förbereda plats åt denna egyptiska feministiska ikon. Hon som är nästan lika gammal som min mor! Jag hade så stora förväntningar på henne. Det skulle nästan vara som något slags andligt möte för mig som jag förberedde mig inför noggrant. Allt skulle stämma inför mötet med henne. Och så en dag går jag bara till biblioteket och där finns flera böcker av el Saadawi uppställda och jag kunde bara välja. Först ville jag ta två på en gång men sedan tänkte jag om och lånade Den stulna romanen. Jag är nästan klar med den och igår bestämde jag mig för att kolla med Bokhora vad hon tycker om boken. Och jag blev tillfreds med vad jag fann där för det är precis vad jag känner när jag läser boken. Och det är detta jag gillar med Bokhora, inte mer och inte mindre. Och det är en annan sak, tack vare Den stulna romanen har jag fått min egen Nawal el Saadawi, hon är ingen Gudinna, hon är en hårt arbetande kvinna med fötterna på jorden. Att hon arbetar hårt? Ja, det räcker bara att läsa en bok av henne för att kunna se det. Och visst är jag redan sugen på att läsa de andra böckerna som står där i bibliotekshyllan.

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Bokhora med fleraEvas perspektiv.

Meta