Ellis Island

2 mars, 2015 § Lämna en kommentar

ellis2Jag vill bara skriva några rader apropå den planerade New York-resa som jag nämnde lite i förbifarten i förra inlägget. Ja, jag ska till New York i april. Inga stora planer, ingen shopping, etc., nej. Det är en sak jag vet att jag vill göra. Det handlar om att uppleva. Fånga en känsla när jag är där alldeles utanför Jersey och så småningom stiger i land på Ellis Island som även kallas för ”Island of Hope, island of tears”. Uppleva något som liknar det som var och en av de 12 miljoner immigranter som kom till USA mellan åren 1892 till 1954 kunde känna eller kände. Att åka förbi Frihetsgudinnan och komma till Ellis Island dit de flesta av immigranterna kom först när de kom till USA. Människor med så mycket hopp om framtiden, med så stora drömmar.

Det här att lämna sitt land, sin kultur påverkar/förändrar djupt varje individ. Flytten, invandring, exil, immigration etc är ständigt närvarande även i mitt liv, i mitt vardagsliv. Och har varit så under mer än trettio år. Och visst har detta tillstånd påverkat djupt även mig. Idag vet jag att det nya livet, som vid flytten bara var ett litet frö i det nya landet, den nya kulturen, har vuxit fram där i avståndet mellan det gamla och det nya. Mitt liv har blivit min berättelse. Eller berättelsen har blivit mitt liv. Det är i alla fall det jag gör idag, skriver och fortfarande fyller i avståndet mellan det gamla och det nya. Det är en pågående process.

Min andra bok (ej publicerad än) handlar om hur Katarina Levitsky rycks upp ur sammanhanget där hon växer upp i det kommunistiska Tjeckoslovakien och om hur hon så småningom ger sig iväg. Och som ni flesta som läser min blogg redan känner till gör hon det ”via” Mauritius till Sverige. Även hon lämnar sitt land med hopp om framtiden och med stora drömmar, jättestora drömmar skulle jag vilja säga, om ett annat liv i ett nytt land.

Idag växer det mer och mer politiska krafter framförallt i Europa som vill strypa de drömmar om ett bättre liv människor på flykt har istället för att tillvarata och låta dem förverkligas. Och jag önskar att det börjar diskuteras mer den positiva sidan av invandringen, de vinster samhället i långa loppet gör istället för de negativa diskussioner som fortfarande överväger idag.

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Ellis IslandEvas perspektiv.

Meta