Om jag var så modig som tjejerna på bilden skulle jag ha sagt ifrån

14 mars, 2015 § Lämna en kommentar

OLYMPUS DIGITAL CAMERANuförtiden, när jag promenerar på stan, ser jag allt oftare ungdomar som med sin klädsel, smink, beteende etc försöker distansera sig från det egna jaget så mycket som möjligt. När jag ser dessa ungdomar vänder jag mig ofta efter dem för jag tycker att de ser så vackra och annorlunda ut, de verkar vara modiga, de vågar ta steget utåt, blir nästan någon annan.

Eftersom jag har min professionella bakgrund inom bl a utvecklingspsykologi är jag förstås intresserad av detta beteende. Det har hänt några gånger att jag ville fråga om att få ta en bild på ungdomarna men inte vågat tills för någon vecka sedan. Jag gick fram till dessa två fina tjejer och frågade om en bild. Till min förvåning var tjejerna mycket glada/tacksamma att jag överhuvudtaget hade tillfrågat dem och jag kunde använda bilderna på nätet eller Facebook om jag ville. Alltså, jag möttes av två mycket vänliga/trevliga tonårstjejer.

Samtidigt som det dyker upp olika nya ungdomsfenomen som fångar eller kanske inte fångar vår uppmärksamhet kan vi också läsa om att ungdomars psykiska hälsa har försämrats. Folkhälsomyndighetens rapport Skolbarns hälsovanor i Sverige 2013/14 visar att:

Några av resultaten från årets undersökning är oroväckande. Det gäller främst unga flickors psykiska hälsa, mätt genom förekomsten av psykosomatiska besvär. Andelen 15-åriga flickor som upplever minst två psykiska och/eller kroppsliga besvär så som ont i magen eller sömnproblem mer än en gång i veckan fortsätter att öka, och är nu den högsta sedan studien började, 57 procent.

Jag var under hösten 2014 med och arbetade på Folkhälsomyndigheten med fördjupade analyser just på data från undersökningen ovan. Undersökningen Skolbarns hälsovanor i Sverige ingår i ett mycket större nätverk av länder – HBSC (Health Behavior School Aged Children). Undersökningen genomförs i direkt samarbete med WHOs regionala kontor för EU vart fjärde år i 44 länder i Europa och USA. Jag är tacksam för att jag fick vara med på ett hörn och ta del av resultaten i undersökningen. Det skulle förstås för min del varit roligt att fortsätta med bearbetningen av alla siffror jag har kommit fram till och ge dem ett namn, benämning, sätta dem i sammanhang, beskriva, bearbeta, förstå… Det blev ingen fortsättning på Skolbarns hälsovanor för min del och det kanske är lika bra för jag har redan lagt alldeles för mycket arbete på manuset till min andra bok, som måste bli klar i år, så jag fortsätter att arbeta med det istället. Det blev inte fritt fall för min del. Men flickorna, visst tänker jag på flickorna, jag vill förstå vad det är som pågår i samhället runtom dem och varför det är så många som inte mår så bra idag.

Och det är en sak jag ångrar. Att jag inte frågade vilka flickorna på bilden ovan är. I alla fall, tack för bilden, tjejer 🙂 Ni är så modiga!!

OBS! Flickorna på bilden har inget att göra med ovan nämnda undersökning!

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Om jag var så modig som tjejerna på bilden skulle jag ha sagt ifrånEvas perspektiv.

Meta