Värdet av att byta sitt namn…

25 mars, 2015 § Lämna en kommentar

Den 24/3, i Gomorron Sveriges studio, satt f d Ernst Billgren, konstnären, och gjorde ett försök att förklara varför han bytte sitt namn. Det är nämligen så att han, numera, drygt en månad tillbaka heter Wilhelm von Kröckert.

Wilhelm von Kröckert ställer ut sina nya målningar/motiv lördagen den 28 mars – 3 maj 2015 på Lars Bohman Gallery i Stockholm.

Wilhelm säger att han ser det hela med namnbyte som ett paket. För han har inte bytt bara sitt namn. Han bytte hela kontexten, ateljén … men blir avbruten av de som intervjuar honom. ”Vad är värdet av ett namn? Kan du verkligen frigöra dig från namnet? Hur ser du på framtiden?” Frågorna de ställer till honom handlar först och främst om en PR-kupp, marknadsföring, möjlighet att förändra/höja värdet på sig själv som konstnär, etc, etc. En ny fråga lyder: ”Vad är värdet på Wilhelm von Kröckert?” Och så säger han ungefär så här: ”Tre gånger Lasse Åberg” och så skrattar han. Det finns inte tid för att Wilhelm skall kunna förklara djupare men kanske inte heller förståelse för en djupare förklaring. Man kanske måste själv ha en aning av erfarenhet, ett hum om vad ett namnbyte innebär och att det i många fall (kanske de flesta) handlar om en mycket djup och långvarig process. En insikt! Och jag skulle själv helst vilja se ett namnbyte från detta perspektiv. För i själva verket bytte f d Ernst Billgren egentligen inte sitt namn utan tog bara tillbaka sitt ”rätta namn”. För som väldigt liten, en gång i tiden, hette han Ernst Wilhelm Kröckert.

Jag anknyter återigen till det han började förklara i början av intervjun i Gomorron Sverige. Han säger att det inte endast handlar om att byta sitt namn. Han målar andra/nya motiv idag, han bytte ateljé, boende och från tidningar och sociala medier vet vi att han även har en ny relation. Han har alltså genomgått en ganska omvälvande förändring i livets mitt som har lett honom via släktforskning ända till början, till hans riktiga bakgrund, hans riktiga namn. Och det är detta, tror jag, som till slut har gett upphov till en ganska omvälvande förändring.

Och nu hoppar jag från det ena till det andra och kommer nästan automatiskt att tänka på kvinnor och efternamn och hur lätt kvinnorna alltid hade/fortfarande har att vid giftermålet ta sin mans efternamn. I alla fall, så var det för min generation och så är det fortfarande för många än idag även om man mer och mer också kan se det omvända.

SlovenkaÄven jag själv har erfarenhet av att ”återerövra”/ta tillbaka mitt riktiga efternamn. Jag säger återerövra för det är så det känns att jag fortfarande gör. Resan pågår för min del, det är den väg som är min! Tack vare denna resa fick jag också kunskap om inte bara mina förfäders etniska tillhörighet utan även kunskap om de första skriftliga uppgifterna om min släkt som dateras till år 1628 och som finns bevarade i den delen av Slovakien där jag växte upp. Och när jag har tagit del av deras historia, som alltså även är min, ville jag inget annat än att ta tillbaka mitt flicknamn och fortsätta att bygga vidare på min egen och även vår gemensamma historia. Att byta/ta tillbaka sitt riktiga efternamn kan också ha ett helt annat värde än att det ska vara någon slags PR-kupp. ”Det kommer framtiden att visa vad det är för något” sa Wilhelm von Kröckert, f d Ernst Billgren, och i sin hand höll han en bild på sin egen morfar Ernst Wilhelm Kröckert som han visade upp stolt!  ”Och med nya reformen ang namnbyte nästa år får man i princip heta vad som helst”, säger han alldeles på slutet.

Och vad en ny namnreform kommer att innebära vet jag själv inget om men det låter väldigt framåtskridande/föränderligt, kanske helt enkelt välbehövligt.

Obs! Kvinnan på bilden tillhör inte min släkt men kunde ha varit det. I skrivande stund har jag tyvärr inte tillgång till en elektronisk bild på en äkta släkting.

 

 

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Värdet av att byta sitt namn…Evas perspektiv.

Meta