Framgångsrika Grace Chen

3 april, 2015 § 2 kommentarer

DSC_0014För någon vecka sedan träffade jag, av en slump (och det var verkligen bara en slump!), Grace Chen. En ung, framgångsrik kvinna i sitt forna hemland Kina, som är ganska nyinflyttad i Sverige. Grace har bott i Sverige i bara två år, pratar utmärkt svenska och det sjuder positiv energi om henne. Redan när jag träffade henne första gången slog mig tanken på hur viktigt det är att fånga all denna energi/kraft som utstrålar inte bara från Grace utan från många andra. Kanske alla som kommer till Sverige med sina fantastiska bilder om landet Sverige men framför allt sina drömmar, förväntningar, bilder om ett annat liv…

Mötet med Grace berörde mig någonstans djupt inom mig. Hon kanske väckte till liv mina gamla minnen från min början som ny i Sverige. Vi har något gemensamt, tänkte jag bara för mig själv när jag satt där mittemot henne. Jag blev så entusiastisk och glad och är säker på att det kommer att gå bra för henne i det nya landet!

Nu är det så att Grace har fått möjlighet att arbeta för OJOJOJ MUSIC KFM981 i Shanghai i Kina. Hon är kulturjournalist med inriktning mot musik, innan hon kom till Sverige arbetade hon med radio i Peking/Beijing. Hon arbetar alltså från Stockholm och i sina sändningar blandar hon bilder om Sverige med musik. Bland de första bilderna att förmedla från Sverige till lyssnarna i Shanghai/Kina valde Grace att genomföra några intervjuer med svenska kvinnor om Sverige, svenskarna, jämställdhet etc, etc.

Grace 1Så, den 2/4 träffades vi igen och jag blev intervjuad av Grace och ingår alltså i hennes radioprojekt om de svenska kvinnorna. Och jag, efter mer än 30 år i landet, är/känner mig förstås svensk också. Jag tycker att det är en strålande idé hon har att förmedla en bild som har uppstått där i skarven mellan svenskhet och andra kulturer.

Jag hoppas att få träffa Grace många gånger framöver och följa hennes resa där i ”hennes egen skarv”, ett gränsområde mellan sitt forna hemland Kina och det nya landet Sverige. Det är ett område som hon själv kan göra så stort som hon själv vill och bidra till vårt Sverige och Kina förstås. Och jag måste säga att jag känner stor tillit till hennes kraft och entusiasm och jag är säker på att hon kommer att göra något fint av de möjligheter hon har fått i sina händer! Och önskar förstås att hon snart kommer att sända sitt program i Sverige!! På svenska 🙂 För jag är övertygad om att det kommer att bli mycket givande och intressant!

 

§ 2 svar till Framgångsrika Grace Chen

  • grace skriver:

    Hej Eva! Fint skrift! Det var en jätte roligt intervju hos dig också! Du och din upplevelse vaknar mycket av mina tankar. Vi ska träffa igen snart! Jag är saker:)

    • Evas Perspektiv skriver:

      Tack, Grace! Jätteroligt att jag, med mina erfarenheter, väcker dina tankar till liv. Vi kanske kan inspirera varandra 🙂 Ser redan fram emot att träffas! Önskar dig en Glad Påsk!

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Framgångsrika Grace ChenEvas perspektiv.

Meta