Separation som drivkraft?!

9 april, 2015 § Lämna en kommentar

DSC_0050Jag vill skriva om mitt skrivande i detta inlägg och illustrera lite med bilden ovan var jag befinner mig. Egentligen skulle jag ha velat hitta en bild på min pappa och hans storasyster Agnes, alltså bara de två tillsammans, för det är om deras relation under uppväxten jag skriver just nu. Jag försöker bädda in min egen historia i ett sammanhang, i familjen, i Europa, även om jag berör det väldigt kort i min andra bok om Katarina Levitsky. Jag har inte en sådan bild på enbart de två, Matuš och Agnes. Jag tog den här bilden istället, mina föräldrar står här till höger, flickan med hästsvans är jag, min bror och farmor Katarina i bakgrunden. Paret till vänster är faster Agnes med Gaspard och framför dem min franska kusin Monique, när de är på besök i Tjeckoslovakien. Bilden är tagen 1960/61, inte senare.

Det jag skriver om, just för tillfället, är hur relationen eller separationen mellan min far och Agnes präglade starkt hela min uppväxt. Jag skriver utifrån det faktum att Agnes var storasyster, ungefär 18 år gammal och lille bror Matuško, min far, var 10-11 år när hon lämnade sitt hemland. Agnes var äldst av sju barn och Matuško yngst. Jag växte upp i någon slags sorge-/glädjerusdans som min familj hade med Frankrike. Jag tror att det här är andra gången sedan Agnes lämnade sitt land (1938) som syskonen ser varandra, nu som vuxna, som ni kan se på bilden. Jag tyckte inte om att se min pappa gråta men det gjorde han varje gång han återsåg sin syster, av glädje. Sedan när hon skulle resa hem igen var inte bara pappa utan även mamma och min bror ledsna, och jag förstås som hade en stark navelsträng till min far. Det tog mig åratal att förstå. Sedan lämnade jag mitt land, ungefär som Agnes en gång hade gjort. Det var också en tuff separation! Liknande känslor/liknande beteenden styrde även min avgång och åren efter. Vi var tårögda när vi sågs och när vi sedan tog avsked. Och idag vet jag mer om min egen historia och de olika skeenden som reproduceras. Men nu får jag sätta punkt här. Det är bl.a. detta jag skriver om i min bok just nu.

Den mörka dalenDet som tar tid för mig just nu är att försöka sätta in Agnes avresa i ett historiskt sammanhang. Jag läser boken Den mörka dalen, Panorama över 1930-talet av Piers Brendon. Det verkar vara en fantastisk bok på över 700 sidor men just nu läser jag de delarna som är av vikt för mitt skrivande. Jag läser förstås mycket om Frankrike som i början av 30-talet kallades för ”den lyckliga ön”, landet hade inte drabbats lika hårt av depressionen som resten av Europa. Och denna positiva bild om landet spreds förstås över världen. Det var många från Agnes forna hemland som sökte sig till Frankrike. Situationen förändrades även i Frankrike mot slutet av 30-talet. Frankrike och Tjeckoslovakien var nära allierade men vänskapen sprack med Münchenöverenskommelsen. Tjeckoslovakien blev fråntaget Sudety (Sudetlandet), tyskspråkiga områden i västra Tjeckoslovakien. Och den franska premiärministern Daladier deklarerade att Frankrike inte skulle gå i krig för Sudetlandet. I stället betonades överallt vikten av fred. Men till vilket pris det visste bara människorna i Tjeckoslovakien. Jag hoppas förstås läsa boken i sin helhet så småningom.

Och hur gick det för Agnes? Agnes hamnade ungefär en timmes bilresa sydost om Paris. Det blev en fantastisk resa som har lämnat djupa avtryck inte bara i mitt liv, i mångas liv. En bok om Agnes är inte skriven än, den dagen det blir en får vi tillgång till en storslagen berättelse! Än så länge omnämner jag henne i min egen bok!

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Separation som drivkraft?!Evas perspektiv.

Meta