MoMA med mera…

4 maj, 2015 § 2 kommentarer

Varje dag, hela veckan, konfronteras jag med mig själv, olika delar av min identitet här i New York. Det känns som att jag slår huvudet i väggen, gång på gång, allt ställs på sin spets. Som idag på MoMA (Museum of Modern Art). Till slut kom jag och M överens om att se utställningen One-Way Ticket: Jacob Lawrence’s Migration Series and Other Works och Andy Warhol, mer orkade vi inte. Även detta har med min identitet att göra. Den förstnämnda utställningen handlade om förflyttning av svarta norrut när det blev brist på arbetskraft efter Andra världskriget. Nu skulle de återigen ge allt vad de hade, energin, det behövdes arbetskraft i Chicago, Pittsburgh, Philadelphia, New York… De behövdes överallt.

Romare_Bearden_After_Church_1941_2015.2På några av de konstverk jag såg på MoMA idag tittade människorna så rakt och djupt i mina ögon. Så uppgivna, de hade gjort allt, de hade gett allt, flyttat norrut i hopp om ett bättre liv och ändå hade de inte kommit mycket längre än att ha förbrukat sitt sista hopp, kramats ur till sista droppen så att det bara fanns uppgivenhet kvar i deras ögon. Och även om det skiljer ett halvt sekel och en halv värld kan jag till viss del identifiera mig med dem, inte som svart men som kvinna och invandrare i ett annat land. Långt borta från den amerikanska Södern, från stålindustrin, från Philadelphia, från New York. (Tavlan ovan heter After Church av Romare Bearden, 1941.)

Den andra utställningen om Andy Warhol såg jag dels för att han är en ikon inom popkonsten och dels för att jag känner en viss samhörighet på grund av hans slovakiska rötter. Den var något mindre men visade några av hans mest centrala verk, exempelvis Campbell’s soppburkar och porträtten av Marilyn Monroe. Denna utställningen såg jag mest som kuriosa, verken säger mig egentligen inte så mycket.

Som avslutning följer ett urval av mina egna bilder.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

§ 2 svar till MoMA med mera…

  • styleonfile skriver:

    Tack för dina bilder och intryck från New York! Jag har aldrig varit där men längtar efter att besöka staden. Du gör allt det jag skulle göra: ser teater, utställningar, konserter och staden själv.

    (Det här är Jenny B på Kulturdelen, men på WordPress-siter tycks jag bara kunna kommentera med mitt WordPress-alias.)

    • Evas Perspektiv skriver:

      Tack själv, Jenny! Ja, det var jätteroligt att vara i New York. Själva staden är som en jättescen, att bara vistas där, vara där, är en upplevelse i sig. Dessutom blev det också lite off-Broadway aktiviteter som jag fick tips om via WNYC radio. Hoppas att din resa till New York blir verklighet så småningom. Det tog ganska lång tid för mig att återse staden, jag var där första gången i mitten av 90-talet.

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande MoMA med mera…Evas perspektiv.

Meta