Grattis! Vladimir Oravsky

13 maj, 2015 § Lämna en kommentar

Om Vladimir Oravsky, kollega och landsman, har jag skrivit tidigare här på min blogg. Det första tillfället var inlägget om Läsning av Utbrytarkungens knep… Jag minns hur mycket jag själv uppskattade boken Utbrytarkungens knep: eller hur jag slutade ängslas och lärde mig älska Sverige där han både var en av redaktörerna och författare. Om ni inte har läst boken vill jag gärna rekommendera den igen! Vid ett annat tillfälle skrev jag om barnpjäsen AAAHR eller REALLY Or About a Boy who Drew. Hur det har gått för den kan ni läsa mot slutet av texten här nedan av Oravsky. En trevlig överraskning för mig är även hans framgång med ”Miniatyrer om livet och kärleken”. Jag kan bara säga GRATTIS, Vladimir Oravsky!

Min pjäs ”Miniatyrer om livet och kärleken”, spelades för första gången för så pass länge sedan, att dess mycket duktiga regissör har hunnit dö. Dessvärre inte av ålderskrämpor. Världspremiären utspelade sig på en av Polens äldsta teatrar, Teatr Miniatura i Gdańsk. Efter ett halvår fick pjäsen ”Miniatury o życiu i miłości” det är ”Miniatyrer om livet och kärleken”s polska titel, en resande tillvaro och gästade Israel, Tyskland, Spanien, Marocko, en rad länder i Latinamerika och även Sverige. Pjäsen var en blandning av mim och balett och framfördes av en kvinnlig och två manliga skådespelare samt en uppsjö av dockor: marionettdockor, stavdockor, bunrakudockor och dessutom skuggspel.

I dag fick jag ett mejl innehållande en dubbelrecension av ”Miniatyrer om livet och kärleken”: Den gamla och en nyare. Om den nyare, hade jag ingen aning om, eftersom ingen frågade mig huruvida jag är intresserad av royaltys, det vill säga författarersättningen.

Recensionen, finns i den dagliga tidningen Dziennik Bałtycki med 150 000 prenumeranter och är skriven av Anna Jęsiak. Den är lite längre än teaterrecensionen brukar vara i svenska tidningar och därför har jag bett min kompis Grażyna Kulpa att göra ett sammandrag av den.

Miniatyrer om livet och kärleken’ var ett fascinerande, spektakulärt spel med genialisk koncentration på poesi och sensibilitet som visade den jugoslaviska regissören Vojo Stankovskis mästerskap. Av Vlado (Vladimir) Oravskys melodiska libretto, skapade han ett laddat, magiskt och särdeles klokt spektakel. Hans spel med dockor var närmast fantastiskt, och i dag kan man knappast finna en lika skicklig maestro. Hans polska lät en smula ’konstig’ men barn tog emot den med förtjusning. ’Miniatyrer om livet och kärleken’ handlar om livet själv, om kärleken, och att utan den är livet grått och tråkigt, nära döden. Föreställningen var mycket uppskattad även av vuxna.

Hur ser dagens föreställning av ’Miniatyrer om livet och kärleken’ ut? Vladimir Oravskys pjäs är fortfarande lika stark, så även Jolanta Szczerbas ursprungliga, underbara musik. Leon Krzycki, som var en av skådespelarna i Stankovskis uppsättning, står nu för regin. Hans uppsättning, alltjämt mycket sevärd, utstrålar dock inte samma magi som ’originalet’.

Skulle teaterns ledning kontaktat mig innan den beslutade att göra en nyuppsättning av min pjäs ”Miniatyrer om livet och kärleken”, så skulle jag sannolikt bistå med råd som skulle flytta pjäsens handling en bit framåt, trots dess eviga och därmed arketypiska budskap. Man kan nämligen aldrig på nytt se en och samma sol, som Herakleitos lär ha sagt.

Teatr Miniatura gästade nyligen världens största internationella festival för dockteater Harmony World Puppet Carnival som utspelade sig i Bangkok. Där mötte den bland övriga 150 tävlande pjäser även min ”AAAHR!!!” som fick titeln ”NAOZAJ alebo O chlapcovi, ktorý kreslil” / “About a boy who drew”. De tre pjäserna som tävlade om titeln Best Original Show var “Vietnam in Puppets” framförd av vietnamesiska Thuy Tien Puppeteer, “Odisea”, uppförd av La Gorda Azul från Argentina och “About a Boy who Drew”, spelad av Slovakiens Bratislava Puppet Theatre.

”And The Winner is… ‘About a Boy who Drew’, Bratislava Puppet Theatre, Slovakia.”

© Vladimir Oravsky   

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Grattis! Vladimir OravskyEvas perspektiv.

Meta