Min Norrtullsgatan

11 juni, 2015 § Lämna en kommentar

I mina nyinköpta sol/läsglasögon från New York.

I mina nyinköpta sol/läsglasögon från New York.

Just nu är det samma sak varje dag. Åtminstone sedan jag blev medveten om skeendet som återkommer under den årstiden vi har nu. De vackra dagarna pressas mot mig, rakt mot mina ögon, mitt ansikte, min kropp, när jag promenerar på min gata, mitt i centrala Stockholm. Gatan börjar i direkt anslutning till Drottninggatan och tar sedan slut vid Norrtull. Under Strindbergs tid var Norrtullsgatan rena landet. Under Elin Wägners tid var Vasastan arbetarnas stadsdel. Kontoristerna i Elin Wägners Norrtullsligan bodde i mitt hus. Idag är det annorlunda.

Mot Norrtullsgatan från Odenplan

Mot Norrtullsgatan från Odenplan

Jag promenerar Norrtullsgatan varje dag, jag går fram och tillbaka, ibland flera gånger. Uträttar ärenden, springer till bokhandeln, Stadsbiblioteket, handlar mat. Jag har gjort så under många år. Skillnaden idag är att jag har nästan fått den vackra gatan rakt i mitt ansikte. Den har skakat om mig. Se mig! sa den till mig en dag! Och nu ser jag den. Hela tiden. Och jag ser hur vacker den är. Med sina fantastiska byggnader, alla träd, all grönska. Det är därför jag har bestämt mig att visa den här, skriva lite om den.

Studentpalatset med vackra Observatorielunden

Studentpalatset med vackra Observatorielunden

Jag såg inget i början. Jag vet inte varför. Jag var bara 26 år när jag började promenera här. Jag kanske var alldeles för ung för att se något som gatan jag promenerade på. Sedan blev jag 36 och 46 och sedan slutade jag räkna. Egentligen vet jag inte när det hände.

Disponentvilla från Vidargatan

Disponentvillan från Vidargatan

Plötsligt en dag när jag går på min gata med M ser jag ett hus. Ett helt vanligt bostadshus och blir väldigt förvånad över det. ”Har det alltid funnits?” frågar jag M. ”Jag har aldrig sett huset!” Och sedan dess har det hänt flera gånger. Många gånger. Och då har jag börjat se andra hus, riktigt stora och fina hus som jag inte har sett förut. Och dessa hus måste bara ha stått där under lång tid, riktigt gamla hus.

Ingång till bostadsområdet Riddarsporren (Hamburger Bryggeriet)

Ingång till bostadsområdet Riddarsporren (Hamburger Bryggeriet)

Brygghuset

Brygghuset

Borgeskapets änkehus

Borgerskapets enkehus

Norrtulls sjukhus

Norrtulls sjukhus

Och nu under våren har jag återigen stått och betraktat då och då dessa hus så där ansikte mot ansikte och tänkt att jag måste berätta om dem här på min blogg. För de är så fina, värda ett omnämnande. För det är inte bara jag som vet något om dessa hus, de vet också något om mig. De vet mycket om mig skulle jag vilja säga. Tur att de inte kan skriva. Det finns gott om information på nätet för er som vill gå vidare och förkovra er. Vi hörs 🙂

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Min NorrtullsgatanEvas perspektiv.

Meta