I FALLINJEN av Ann-Marie Ljungberg

26 juli, 2015 § Lämna en kommentar

I FallinjenJag har precis läst I Fallinjen En essä om prekärfeminism (Bokförlaget Korpen) av Ann-Marie Ljungberg. Den 13/7 uppmärksammade jag recensionen i DN.Kultur av Judith Kiros så pass att jag sprang och lånade boken. Den fanns på Kulturhusets bibliotek i city. Idag ser jag att den även finns på andra bibliotek i stan. Boken finns även recenserad i Göteborgsposten.

Idag, efter jag läst boken, försökte jag komma åt vad det var som fångade min uppmärksamhet. Jag är ganska övertygad om att det inte är de stora dragen, de linjer, jag har med mig som den centrala behållningen. Ljungberg skriver om en utsatt grupp, ensamstående mammor och livet tillsammans i en förening för ensamstående mammor. Hon skriver om prekärfeminism (prekariatet), en feminism som inte ryms i dagens medelklassfeminism (paketfeminismen) som fortfarande använder medelvärdet som det viktigaste måttet.

Paketfeministerna kan driva igenom frågor som de känner är rätt, utan att behöva sätta sig in i hur de drabbar andra. Och om det är fel sorts frågor förlorar feminismen sin sprängkraft. Ensamma mammor, prekariatskvinnor, kommer att förbli underordnade. De kommer inte att höras. Inte på grund av någonting de gör för de kommer aldrig att kunna göra på rätt sätt, utan för vad de är. Kvinnor. Ensamstående mammor. Barnlösa. Arbetande. Hemmafruar. Överviktiga. Och så vidare. Och så vidare.

Och så vidare. Och så vidare leder till de större/vidare (fall)linjer som Ljungberg, tycker jag, satte fingret på. Hon beskriver en företeelse som sprider sig som ringar på vattnet. Och visst har jag/vi sett det. Senast kanske i Grekland?!

I alla fall, jag tar upp boken här på min blogg för jag tycker att det är en angelägen bok, inte bara om feminismen. Jag vill gärna rekommendera den och höra vad ni tycker.

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande I FALLINJEN av Ann-Marie LjungbergEvas perspektiv.

Meta