Narrativ identitet

31 juli, 2015 § Lämna en kommentar

För några år sedan, nästan samtidigt som jag själv började skriva skönlitterärt/självbiografiskt, började jag även intressera mig för Dan P. McAdams forskning. Mitt skrivande var/är av stor vikt för mig och i o m att jag har en forskarbakgrund ville jag 1) få bekräftelse på att det jag gör är något som är viktigt inte bara för mig utan även mer generellt förekommande i samhället och 2) jag ville också veta om berättelse/”narrative” har fångats upp av forskningen.

Idag lever vi i ett samhälle där det berättas i text, bild, film etc, etc, skillnaden idag är, tack vare eller p g a sociala medier, att alla har möjlighet inte bara att berätta utan att dela med sig av sin berättelse! Och mycket riktigt, allt det här avspeglar sig förstås även i forskningen där forskare försöker förstå var någonstans allt skrivande/berättande befinner sig i förhållandet till individen och vilka konsekvenser det har på våra liv. Det publiceras en hel del inom t ex narrativ psykologi, artikeln nedan om Narrative identity är publicerad i Current Directions in Psychological Science, tyvärr är tillgång begränsad bara till prenumeranter. Ett sammanfattning på svenska finns här nedan.

Precis i skrivande stund söker jag trots allt på nätet efter artikeln och till min förvåning/glädje finner jag hela artikeln om Narrative identity i pdf-format och blir jätteglad för jag vill gärna förmedla denna kunskap till er. Läs den! Läs om skrivandets/berättandets positiva, ibland t o m ”magiska krafter”, på våra liv.

DSC_0344

Narrativ identitet är en persons internaliserade och framväxande livsberättelse som integrerar den rekonstruerade dåtiden och föreställda framtiden för att förse livet med en viss grad av sammanhang och syfte. I de senaste studierna om narrativ identitet har forskare ägnat en stor del av uppmärksamhet åt a) psykologisk anpassning och b) utveckling. Forskningen om relationen mellan livsberättelser och anpassning visar att berättare vilka finner förlösande mening i lidande och motgång och konstruerar livsberättelser som kännetecknas av personlig företagsamhet och utforskande tenderar att åtnjuta högre nivåer av mental hälsa, välbefinnande och mognad. Forskare har följt utveckling av narrativ identitet från dess begynnelse i samtal mellan föräldrar och deras småbarn till artikulerande av sofistikerade meningsskapande strategier i personliga berättelser under tonåren och de första vuxna åren. I framtiden behöver forskare a) lösgöra orsakssamband mellan livsberättelsernas särdrag och positiv psykologisk anpassning och b) utforska vidare vilken roll ett brett kulturellt sammanhang spelar i utvecklingen av narrativ identitet.

Nyckelord: narrativ identitet, livsberättelser, jaget/självet, utveckling, kultur

Jag har tidigare skrivit om McAdams forskning här på min blogg i bl a Varför ska vi skriva, berätta? Vad är ”narratives” och var någonstans kommer ”narratives” in i personligheten?, Om de två kulturerna och Skrivandets (re)evolution.

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Narrativ identitetEvas perspektiv.

Meta