”Friare kan ingen vara”

26 augusti, 2015 § Lämna en kommentar

Friare kan ingen varaJag verkligen älskar den här känsla att lära mig något nytt, att känna att det jag läser är meningsskapande. Som t ex boken jag läser just nu. Friare kan ingen vara, Den amerikanska idén från Revolution till Reagan – och lite till av Göran Rosenberg. Boken kom ut första gången 1991 men jag läser den nya, uppdaterade och utvidgade utgåvan från 2004. Jag har bara hunnit drygt hundra sidor, har mycket kvar att läsa, vilket jag är glad för, men jag vill redan nu dela med mig av min läsupplevelse.

Apropå att skapa mening kommer jag att tänka på Marco Caracciolo som bl a forskar/skriver om ”narrative, meaning, interpretation”. ”How producing and intepreting stories can infuse our lives with meaning by shaping the value landscape of each of us.” Den här meningen betyder så mycket för mig! Och det är verkligen så jag känner, kunskap/mening sprider sig genom min läsning/tolkning, omsluter hela mig.  En underbar känsla! nästan som ”friare kan inget kännas” när upplevelsen är optimal.

För några år sedan läste jag Är svensken människa? av Lars Trägårdh och Henrik Berggren. Boken gav mig kunskap och insikt om den svenska identiteten utifrån ett historiskt perspektiv. Jag minns hur glad och nöjd jag var över att få möjlighet att tillägna mig kunskap om ”svenskheten” och om hur allt det svenska, kulturen, identiteten etc växte fram. Till exempel hur kontraktet mellan individen och staten, tilliten till staten växte fram och hur familjen lämnades utanför.

Nu när jag läser Friare kan ingen vara tänker jag på boken om svenskheten och kan inte sluta jämföra trots att det i grund och botten handlar om två helt olika samhällen. Men det finns beröringspunkter och jag ser dem mest kanske p g a att jag själv idag kan välja att inta ett utanförperspektiv på det svenska samhället och har endast utifrånperspektiv på det amerikanska. Jag tänker på hur identiteter utvecklas, nationella identiteter och om det överhuvudtaget idag inte är förlegat att prata om dem i vår globala värld. Jag tänker på hur den amerikanska idén om frihet växte fram och börjar ana hur i detta fall staten istället för familjen lämnas utanför.

Jag kommer också att tänka på hur det var när jag själv växte upp i ett totalitärt system/land i Östeuropa i rädslan för statsmakten och avsky för kollektiv och kollektiva värderingar och vilka spår de har lämnat inom mig, inom tusentals som flytt och dem som stannade kvar. I familjen betonades individualiteten men det fanns inget utrymme att kunna utveckla den. Sedan blev det som det blev. Jag hittade så småningom mina egna öppningar till att bli ”fri”. Det är om det jag skriver i min kommande bok i en skönlitterär form.

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande ”Friare kan ingen vara”Evas perspektiv.

Meta