Tankar om våra värderingar och hur de skapas

14 juli, 2016 § Lämna en kommentar

PragI samband med de senaste diskussionerna ang svenska värderingar har jag kommit på mig själv med att jag också har blivit en av de som hellre köper ”svenskt kött, svenska jordgubbar”, etc än varor som kommer från andra länder. ”Svensk potatis!” (Har bott mer än trettio år i Sverige.) Jag har väl lärt mig att tro att svenska grisar och kor behandlas bättre än grisar och kor i andra länder och därför (trots det) äter jag upp dem. Jag vill gärna bära kläder som sys upp eller stickas i Sverige men här har jag en konkurrent (mitt f d land Tjeckoslovakien) vars textilindustri fortfarande existerar men är självklart utrotningshotad (jag ska ta som exempel här nedan det som hände igår i Prag när jag handlade ett nattlinne till mig). Men är det så fel att jämföra kvalitet och välja det som är bättre?

Att t ex folk väljer att handla på H&M år efter år och att H&M gör vinst år efter år måste ha att göra med att människor inte bryr sig så mycket om hur och av vem dessa kläder tillverkas. Vi gör helt enkelt ett val utifrån den kunskap vi har. H&M har en marknadsföring som fungerar, IKEA också. Sedan handlar det om vad vi är villiga att betala. Jag har själv svårt för H&M:s kläder av flera olika anledningar. Vill helst handla andra kläder. Men marknadsförarna på Svenskt Kött har lyckats övertyga mig om att det svenska köttet är bättre. Och dessa olika värderingar om vissa svenska produkter har smugit sig på mig sakta men säkert. Och visst förstår jag även innehållet/laddningen i begreppet ”svensk sommar” idag. Den är kort, intensiv, lite sval och efterlängtad, den är bra men inte bättre än något annat lands sommar.

Expediten jag handlade nattlinne av igår i Prag i en liten butik gav mig också en fingervisning om hur man kan nedvärdera sina egna produkter och i förlängningen sin egen kultur. Men hon gav mig även perspektiv på min egen förvärvade svenskhet.

Hej, jag undrar om ni har nattlinnen tillverkade i Tjeckien?”, frågade jag.

Ja, men de är inte så bra, de kan inte tillverka nattlinnen och pyjamas i det här landet”, svarade expediten. Jag blev lite snopen/förvånad men stod på mig och ville att hon skulle visa mig vad de hade.

Ok, är de 100% bomull?”, frågade jag.

Ja”, svarade expediten.

Skulle ni kunna visa mig de tjeckiska nattlinnena?”

De tjeckiska nattlinnena var inte ens framme bland de holländska, vilka, enligt expediten, var de bästa de hade i butiken för tillfället. Expediten sprang bakom ett draperi och hämtade tre stycken tjeckiska nattlinnen. Alla var vita och i 100% bomull.

Har ni andra färger?” frågade jag, för jag gillar inte vita nattlinnen.

Jag sa till er att de inte kan tillverka textilvaror i det här landet! Nej, vi har inte andra färger!”

Hon packade ihop nattlinnena och kom i sin tur med ännu ett holländskt nattlinne som var marinblått. Då hade jag själv redan hunnit att lägga fram ett annat holländskt nattlinne som var något mellan lila och marinblått. Jag var inte intresserad av det andra holländska nattlinnet och till slut köpte jag det jag själv hade hittat. Jag är ganska nöjd med köpet men missnöjd med att jag misslyckades med att köpa ett tjeckisktillverkat nattlinne i 100% bomull för jag vet att de är i utmärkt kvalitet!

Så här går det bl a till när man skapar värderingar. Oj, vad snopen jag blev att de värderingarna fortfarande hänger kvar för det var så det var under kommunismen då jag växte upp i f.d. Tjeckoslovakien. Och förvånad förstås, men egentligen har det ju bara gått lite drygt 25 år och värderingar förändras långsamt.

Nu har jag bestämt mig, nästa gång jag åker tillbaka köper jag ett vitt tjeckisktillverkat nattlinne i 100% bomull för jag vet att de är i utmärkt kvalitet!

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Tankar om våra värderingar och hur de skapasEvas perspektiv.

Meta